Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Aanpak
    • Aanpak
    • Word ook logistiek partner
  • Slimme logistiek
    • Slimme logistiek
    • Logistiek Café
    • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
    • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
    • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
    • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Stop & Drop plaatsen
      • De e-cargobike
      • Laden en lossen in Maastricht
    • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
    • CO₂-Prestatieladder
    • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
    • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Deze elektrische bestelwagens zijn er
      • Aankoop en laden van een elektrisch wagenpark; zo zit dat
      • Elektrische bestelwagen: nu met 10 of 12% subsidie
      • Handige (kosten)tools voor elektrisch rijden
      • Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel
      • Elektrische bestelauto’s opladen met zonnepanelen? Het kan!
      • Elektrische cargobike: soms een goed alternatief voor de bestelauto
    • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Deze elektrische trucks zijn er
      • Subsidie e-truck: vanaf 4 april 2023
      • Opladen elektrische vrachtwagens
      • Zo voorkom je dat je met een deels lege vrachtwagen rijdt
      • Maak slim gebruik van goederenhubs
      • CO₂ en geld besparen met zonnepanelen op je vrachtwagen
      • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
      • Rijden op waterstof
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Voertuigen en laadinfra
      • Voertuigen en laadinfra
      • E-cargobike | ZOEM
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Elektrische bestelwagens | Charles Feijts Bedrijfswagens
      • Elektrische Carver Cargo | Carver
      • EV & Laadinfra Scan
      • 100% elektrische XBUS | eMobility Limburg
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
      • Laadoplossingen op zonne-energie | ENERparking
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • HVO hernieuwbare diesel | Van Kessel
  • Ervaringen
  • Over ons
    • Over ons
    • Team Logistiek
    • Blijf op de hoogte
    • Toegankelijkheidsverklaring
    • Privacystatement
  • Contact
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Logologistiekbereikbaar
Logologistiekbereikbaar
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Aanpak
  • Slimme logistiek
  • MobiMarkt
  • Ervaringen
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Slimme logistiek
  3. Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot

Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot

Transport over water biedt grote voordelen voor het vervoeren van vrijwel alle producten. Het is betrouwbaar, kosteneffectief, efficiënt én geeft een forse CO₂-reductie. De logistiek makelaars van Limburg helpen ook jouw bedrijf vakkundig en kosteloos om de overstap van weg naar water te maken.

Vervoer over het water is een aantrekkelijk alternatief voor wegtransport. Zo is het containervervoer van Rotterdam naar Limburg over het algemeen een stuk voordeliger per binnenvaartschip. Ook zijn er op de waterwegen geen files, waardoor de aankomsttijden betrouwbaar zijn. Bovendien is vervoer over water zeer interessant vanwege de oplopende chauffeurstekorten en hoge brandstofprijzen. Én het levert een fikse verlaging van de CO₂-uitstoot op: 25 tot 50%. Of je nu containers vervoert, pallets of bulk; het kan allemaal per binnenvaartschip.

Containers: just in time

Ook met één container loont het al om deze per schip te vervoeren. In Limburg kunnen containers via de binnenhavens van Born, Roermond, Venlo, Wanssum en Venray vervoerd worden. Ook de havens van Luik en Genk kunnen interessant zijn. Al deze inland terminals verzorgen ook het transport van de binnenhaven naar jouw vestiging, over de weg. Ze leveren je container op elk gewenst moment af. Werk je met een expediteur die het vervoer van a tot z voor je regelt? Vraag hem naar de mogelijkheden van vervoer per schip. Voor sommige expediteurs lijkt de binnenvaart in eerste instantie niet interessant, omdat ze dan minder verdienen of omdat het complex lijkt. Spreek dan bijvoorbeeld af om de kostenbesparing te delen.

Een nadeel van vervoer over water lijkt in eerste instantie dat het wat langer duurt. Er varen minimaal 4 keer per week schepen van Rotterdam naar Limburg en een schip doet er circa 24 uur over. Maar een schip neemt per keer wel minimaal 150 vrachtwagenladingen mee. Daarnaast varen deze schepen dag én nacht. Als de container eenmaal op de terminal in Limburg staat, is het een stuk makkelijker plannen om deze op het gewenste tijdstip te laten lossen bij jouw bedrijf. En wat is 1 dag extra op een reis van 30 tot 50 dagen van Azië naar Nederland …?!

Bulk- en stukgoederen

Voor bulkgoederen (bijvoorbeeld zand, staal, grind en hout) en stukgoederen (zoals opslagtanks en machineonderdelen) zijn er in Limburg havens in Maastricht, Stein, Born, Wessem, Maasbracht, Roermond, Venlo, Wanssum, Weer, Nederweert en Gennep. De overslagbedrijven kunnen bovendien het transport van de binnenhaven naar jouw vestiging verzorgen, en omgekeerd. De schepen vervoeren 300 tot 3.000 ton (10 tot 100 vrachtwagens per keer) en zijn natuurlijk ook geschikt voor grote, lichte producten zoals windmolenonderdelen. Heb je niet in één keer zo’n grote vracht nodig of beschikbaar, dan kun je gebruikmaken van tussenopslag in de havens en toch profiteren van de voordelen om de lading per schip te vervoeren.

Bouwlogistiek

Vervoer over water is heel interessant voor de bouwlogistiek. Denk aan het vervoer van straatstenen en betonelementen van Limburg naar bouwlocaties in de Randstad. Dit vraagt wel om een andere organisatie bij de aannemer. De ontvangst van 30 ton straatstenen (1 vrachtwagen) is wat anders dan de ontvangst van 300 ton straatstenen (1 schip). Levert jouw bedrijf voor bouwprojecten, vraag dan de hoofdaannemer eens om samen te sparren over vervoer via het water. Zo bied je als leverancier bovendien een slimme oplossing voor de komst van zero-emissiezones in ruim 20 steden vanaf 2025.

Nieuw bedrijf? Denk aan het water

In Limburg zien we veel nieuwe bedrijven ontstaan die werken met circulaire grondstoffen (afval). Het loont voor deze nieuwe bedrijven om na te denken over een haven als vestigingslocatie. Zo sorteren ze alvast voor op schaalvergroting, waarbij vervoer over water heel interessant is voor de toevoer van grondstoffen of de afvoer.

Gratis advies op maat

Ben je benieuwd of vervoer over water een haalbare businesscase is voor jouw bedrijf? De ervaren logistiek makelaars van Limburg adviseren je er graag over, gratis en op maat. Zij werken technische én bedrijfseconomische scenario’s voor je uit voor het vervoer per schip. Zo weten zij welke besparing het jouw bedrijf kan opleveren, welke haven je dan het beste kunt gebruiken en welk type schip. Neem contact met ons op!

Neem contact op met ons Team Logistiek

Diverse bedrijven over de voordelen van vervoer over water:

Zie voor meer algemene informatie:

  • https://binnenvaartcijfers.nl/overslagcijfers-per-gemeente/
  • https://www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl
  • https://containersvanwegnaarbinnenvaart.nl/bij-modal-shift-staat-het-belang-van-het-bedrijf-voorop-mark-luikens/

Voordelen vervoer per schip

  • Kosteneffectief
  • 25 tot 50% minder CO₂-uitstoot. Je bedrijf kan al een flinke slag slaan met duurzaamheidsdoelstellingen door binnenvaart in te zetten.
  • Stipter: just in time levering mogelijk. Geen last van files.
  • Betrouwbaarder
  • Slim alternatief voor de weg vanwege oplopende chauffeurstekorten

'We besparen kosten én CO₂-uitstoot'

Maxicool BV is een groothandel in klimaatapparatuur, voor met name mkb en particulieren. Het Limburgse bedrijf vervoert voortaan haar containers over water vanaf de Rotterdame haven. “Omwille van kostenbesparing, flexibiliteit én minder CO₂-uitstoot”, vertelt directeur Carlo Postulart.

Lees waarom Maxicool kiest voor transport per schip

Containervervoer over water

Feiten en cijfers

  • In Nederland transporteren we 30% tot 35% van de totale hoeveelheid goederen over water.
  • Nederland heeft meer kilometers aan vaarwegen (5.046 kilometer) dan snelwegen (5.012 kilometer).
  • Zo’n 35% van het containervervoer in Nederland vindt plaats met binnenvaartschepen, per jaar zo’n 5,3 miljoen TEU (Twenty Foot Equivalent, 1 TEU is een container van 6,10 meter lang, 2,44 m breed en 2,59 m hoog).
  • Ook bloemen, planten, aardappelen en andere versproducten kunnen in gekoelde containers per schip worden vervoerd.
  • Een standaard containerschip neemt net zoveel vracht mee als 100 vrachtwagens. Een groot containerschip zelfs net zoveel als 250 vrachtwagens.

Limburg Express

De Limburgse binnenhavens kennen grote overslagvolumes. De website van Blueports heeft een uitgebreid overzicht van alle relevante havens in en om onze regio. Born, Stein en Maastricht staan respectievelijk op plaats 2, 3 en 7 van de grootste overslag-binnenhavens in Nederland. Tussen Rotterdam en Limburg is er bovendien een betrouwbare verbinding over het water: de Limburg Express. Vertegenwoordigers van diverse organisaties, waaronder Miranda Volker namens Zuid-Limburg Bereikbaar en Maarten van Gaans - Gijbels namens Provincie Limburg, bekrachtigden in mei 2022 hun samenwerking op deze verbinding.

Van Nedcar tot grind

Vele bedrijven kiezen voor de voordelen van de binnenvaart. Zo is er veel aan- en afvoer voor het Chemelot bedrijventerrein. Worden in Maastricht veel staalproducten geproduceerd. Zorgt de containerterminal Born voor de aanvoer van onderdelen voor Nedcar en voor de grote distributiecentra van Zuid- en Midden-Limburg. En de binnenvaart heeft een belangrijke rol in de afvoer van het grind voor het Grensmaas project. Dagelijks worden er duizenden tonnen grind  met schepen afgevoerd vanuit de werkhaven in Born.

Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Op de hoogte blijven?
Ontvang tips, effectieve logistieke aanpassingen en verhalen over duurzame en slimme logistiek.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Logistiek Bereikbaar
Ongeldige email
Logologistiekbereikbaar Wit

Samen met vele partners werkt Zuid-Limburg Bereikbaar aan bereikbaarheid en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio. 

Wij zijn ook te vinden op:
Zlb Poweredby
Aanpak
  • Aanpak
  • Word ook logistiek partner
Slimme logistiek
  • Logistiek Café
  • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
  • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
  • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
  • Slimme bevoorrading binnenstad
  • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
  • CO₂-prestatieladder
  • Rijden op waterstof
  • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
  • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
  • Deze elektrische trucks zijn er
MobiMarkt
  • MobiMarkt
Contact

Heb je een vraag?
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en alle zestien Zuid-Limburgse gemeenten.