Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
Transport over water biedt grote voordelen voor het vervoeren van vrijwel alle producten. Het is betrouwbaar, kosteneffectief, efficiënt én geeft een forse CO₂-reductie. De logistiek makelaars van Limburg helpen ook jouw bedrijf vakkundig en kosteloos om de overstap van weg naar water te maken.
Vervoer over het water is een aantrekkelijk alternatief voor wegtransport. Zo is het containervervoer van Rotterdam naar Limburg over het algemeen een stuk voordeliger per binnenvaartschip. Ook bulkvervoer is flink goedkoper. Daarnaast zijn er op de waterwegen geen files, waardoor de aankomsttijden betrouwbaar zijn. Bovendien is vervoer over water zeer interessant vanwege de oplopende chauffeurstekorten en hoge brandstofprijzen. Én het levert een fikse verlaging van de CO₂-uitstoot op: 25 tot 50%. Of je nu containers vervoert, pallets of bulk; het kan allemaal per binnenvaartschip.
Containers: just in time
Ook met één container loont het al om deze per schip te vervoeren. In Limburg kunnen containers via de binnenhavens van Born, Roermond, Venlo, Wanssum en Venray vervoerd worden. Ook de havens van Luik en Genk kunnen interessant zijn. Al deze inland terminals verzorgen ook het transport van de binnenhaven naar jouw vestiging, over de weg. Ze leveren je container op elk gewenst moment af. Werk je met een expediteur die het vervoer van a tot z voor je regelt? Vraag hem naar de mogelijkheden van vervoer per schip. Voor sommige expediteurs lijkt de binnenvaart in eerste instantie niet interessant, omdat ze dan minder verdienen of omdat het complex lijkt. Spreek dan bijvoorbeeld af om de kostenbesparing te delen.
Een nadeel van vervoer over water lijkt in eerste instantie dat het wat langer duurt. Er varen minimaal 4 keer per week schepen van Rotterdam naar Limburg en een schip doet er circa 24 uur over. Maar een schip neemt per keer wel minimaal 150 vrachtwagenladingen mee. Daarnaast varen deze schepen dag én nacht. Als de container eenmaal op de terminal in Limburg staat, is het een stuk makkelijker plannen om deze op het gewenste tijdstip te laten lossen bij jouw bedrijf. En wat is 1 dag extra op een reis van 30 tot 50 dagen van Azië naar Nederland …?!
Bulk- en stukgoederen
Voor bulkgoederen (bijvoorbeeld zand, staal, grind en hout) en stukgoederen (zoals opslagtanks en machineonderdelen) zijn er in Limburg havens in Maastricht, Stein, Born, Wessem, Maasbracht, Roermond, Venlo, Wanssum, Weer, Nederweert en Gennep. De overslagbedrijven kunnen bovendien het transport van de binnenhaven naar jouw vestiging verzorgen, en omgekeerd. De schepen vervoeren 300 tot 3.000 ton (10 tot 100 vrachtwagens per keer) en zijn natuurlijk ook geschikt voor grote, lichte producten zoals windmolenonderdelen. Heb je niet in één keer zo’n grote vracht nodig of beschikbaar, dan kun je gebruikmaken van tussenopslag in de havens en toch profiteren van de voordelen om de lading per schip te vervoeren.
Bouwlogistiek
Vervoer over water is heel interessant voor de bouwlogistiek. Denk aan het vervoer van straatstenen en betonelementen van Limburg naar bouwlocaties in de Randstad. Dit vraagt wel om een andere organisatie bij de aannemer. De ontvangst van 30 ton straatstenen (1 vrachtwagen) is wat anders dan de ontvangst van 300 ton straatstenen (1 schip). Levert jouw bedrijf voor bouwprojecten, vraag dan de hoofdaannemer eens om samen te sparren over vervoer via het water. Zo bied je als leverancier bovendien een slimme oplossing voor de komst van zero-emissiezones in ruim 20 steden vanaf 2025.
Nieuw bedrijf? Denk aan het water
In Limburg zien we veel nieuwe bedrijven ontstaan die werken met circulaire grondstoffen (afval). Het loont voor deze nieuwe bedrijven om na te denken over een haven als vestigingslocatie. Zo sorteren ze alvast voor op schaalvergroting, waarbij vervoer over water heel interessant is voor de toevoer van grondstoffen of de afvoer.
Gratis advies op maat
Ben je benieuwd of vervoer over water een haalbare businesscase is voor jouw bedrijf? De ervaren logistiek makelaars van Limburg adviseren je er graag over, gratis en op maat. Zij werken technische én bedrijfseconomische scenario’s voor je uit voor het vervoer per schip. Zo weten zij welke besparing het jouw bedrijf kan opleveren, welke haven je dan het beste kunt gebruiken en welk type schip. Neem contact met ons op!
Diverse bedrijven over de voordelen van vervoer over water:
Voordelen vervoer per schip
- Kosteneffectief
- 25 tot 50% minder CO₂-uitstoot. Je bedrijf kan al een flinke slag slaan met duurzaamheidsdoelstellingen door binnenvaart in te zetten.
- Stipter: just in time levering mogelijk. Geen last van files.
- Betrouwbaarder
- Slim alternatief voor de weg vanwege oplopende chauffeurstekorten
'We besparen kosten én CO₂-uitstoot'
Maxicool BV is een groothandel in klimaatapparatuur, voor met name mkb en particulieren. Het Limburgse bedrijf vervoert voortaan haar containers over water vanaf de Rotterdame haven. “Omwille van kostenbesparing, flexibiliteit én minder CO₂-uitstoot”, vertelt directeur Carlo Postulart.

Feiten en cijfers
- In Nederland transporteren we 30% tot 35% van de totale hoeveelheid goederen over water.
- Nederland heeft meer kilometers aan vaarwegen (5.046 kilometer) dan snelwegen (5.012 kilometer).
- Zo’n 35% van het containervervoer in Nederland vindt plaats met binnenvaartschepen, per jaar zo’n 5,3 miljoen TEU (Twenty Foot Equivalent, 1 TEU is een container van 6,10 meter lang, 2,44 m breed en 2,59 m hoog).
- Ook bloemen, planten, aardappelen en andere versproducten kunnen in gekoelde containers per schip worden vervoerd.
- Een standaard containerschip neemt net zoveel vracht mee als 100 vrachtwagens. Een groot containerschip zelfs net zoveel als 250 vrachtwagens.
Limburg Express
De Limburgse binnenhavens kennen grote overslagvolumes. De website van Blueports heeft een uitgebreid overzicht van alle relevante havens in en om onze regio. Born, Stein en Maastricht staan respectievelijk op plaats 2, 3 en 7 van de grootste overslag-binnenhavens in Nederland. Tussen Rotterdam en Limburg is er bovendien een betrouwbare verbinding over het water: de Limburg Express. Vertegenwoordigers van diverse organisaties, waaronder Miranda Volker namens Zuid-Limburg Bereikbaar en Maarten van Gaans - Gijbels namens Provincie Limburg, bekrachtigden in mei 2022 hun samenwerking op deze verbinding.
Van Nedcar tot grind
Vele bedrijven kiezen voor de voordelen van de binnenvaart. Zo is er veel aan- en afvoer voor het Chemelot bedrijventerrein. Worden in Maastricht veel staalproducten geproduceerd. Zorgt de containerterminal Born voor de aanvoer van onderdelen voor Nedcar en voor de grote distributiecentra van Zuid- en Midden-Limburg. En de binnenvaart heeft een belangrijke rol in de afvoer van het grind voor het Grensmaas project. Dagelijks worden er duizenden tonnen grind met schepen afgevoerd vanuit de werkhaven in Born.