Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Aanpak
    • Aanpak
    • Word ook logistiek partner
  • Slimme logistiek
    • Slimme logistiek
    • Logistiek Café
    • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
    • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
    • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
    • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Stop & Drop plaatsen
      • De e-cargobike
      • Laden en lossen in Maastricht
    • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
    • CO₂-Prestatieladder
    • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
    • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Deze elektrische bestelwagens zijn er
      • Aankoop en laden van een elektrisch wagenpark; zo zit dat
      • Elektrische bestelwagen: nu met 10 of 12% subsidie
      • Handige (kosten)tools voor elektrisch rijden
      • Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel
      • Elektrische bestelauto’s opladen met zonnepanelen? Het kan!
      • Elektrische cargobike: soms een goed alternatief voor de bestelauto
    • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Deze elektrische trucks zijn er
      • Subsidie e-truck: vanaf 4 april 2023
      • Opladen elektrische vrachtwagens
      • Zo voorkom je dat je met een deels lege vrachtwagen rijdt
      • Maak slim gebruik van goederenhubs
      • CO₂ en geld besparen met zonnepanelen op je vrachtwagen
      • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
      • Rijden op waterstof
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Voertuigen en laadinfra
      • Voertuigen en laadinfra
      • E-cargobike | ZOEM
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Elektrische bestelwagens | Charles Feijts Bedrijfswagens
      • Elektrische Carver Cargo | Carver
      • EV & Laadinfra Scan
      • 100% elektrische XBUS | eMobility Limburg
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
      • Laadoplossingen op zonne-energie | ENERparking
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • HVO hernieuwbare diesel | Van Kessel
  • Ervaringen
  • Over ons
    • Over ons
    • Team Logistiek
    • Blijf op de hoogte
    • Toegankelijkheidsverklaring
    • Privacystatement
  • Contact
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Logologistiekbereikbaar
Logologistiekbereikbaar
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Aanpak
  • Slimme logistiek
  • MobiMarkt
  • Ervaringen
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Slimme logistiek
  3. Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
  4. Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel

Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is een elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een bestelbus die op diesel rijdt. Dat blijkt uit onderzoek van Logistiek010, dat keek naar de Total Cost of Ownership. We laten het verschil in kosten tussen een diesel- en een elektrische bestelbus zien met een voorbeeld.

De Total Cost of Ownership (TCO) geeft de totale kosten weer van een product: vanaf het moment van aankoop tot het moment van verkoop. Ook de gebruikskosten worden meegenomen in de berekening, zoals onderhoudskosten, verzekeringskosten en brandstofkosten.

Diesel tegenover elektrisch

Zo zijn ook de TCO van een dieselbestelauto en van een elektrische variant te maken. Neem bijvoorbeeld een bestelbus waarmee zo’n 23.000 km per jaar wordt gereden. Wat is het verschil in de TCO tussen een Peugeot Partner en een Peugeot e-Partner L2 elektrisch?

  • De auto’s hebben een vergelijkbare laadruimte en -vermogen.
  • De aanschafprijs voor de elektrische bestelbus is hoger (€ 30.560) dan de dieselvariant (€ 23.140).
  • Toch is de TCO na 6 jaar voor de elektrische bestelbus lager (€ 39.045) dan de dieselbus (€ 41.398). Dit omdat er bij een e-bestelbus gebruik gemaakt kan worden van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Ook heb je bij de elektrische bestelbus recht op de milieu-investeringsaftrek (MIA). Met de MIA kunnen bedrijven tot 45% van de investeringskosten aftrekken van de winst.
  • Ook is de elektrische bestelauto belastingtechnisch interessanter: elektrische bestelauto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting tot en met 2024 terwijl deze voor dieselvoertuigen de komende jaren zal stijgen. Pas vanaf 2026 betaal je de volledige motorrijtuigenbelasting als je een elektrische bestelauto hebt.
  • Ook de brandstof-/ elektriciteitskosten worden meegenomen in de TCO. In het voorbeeld is rekening gehouden met de huidige kosten: € 2,00 per liter diesel (prijspeil augustus 2022) en voor de e-bestelbus 90% openbaar laden tegen € 0,34 per kWh en 10% openbaar snelladen tegen € 0,62 per kWh). Als je als bedrijf op eigen terrein kunt laden, ben je uiteraard goedkoper uit.
  • Daarnaast bestaat een elektrische motor uit minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. Onderdelen hoeven daardoor minder vaak vervangen te worden. Ook is een elektrische auto minder slijtagegevoelig.

Kortom, de elektrische variant heeft een gunstiger Total Cost of Ownership dan de dieselbestelbus; het verschil bedraagt zo'n 2.000 euro:

 

TCO Berekening

Gratis advies op maat

Overweegt ook jouw bedrijf de stap naar een elektrisch wagenpark? Benieuwd naar de kosten, voordelen en mogelijkheden? De ervaren mobiliteitsmakelaars van Zuid-Limburg Bereikbaar adviseren je er graag over, gratis en op maat. Zij weten ook meer over de EV & Laadinfra Scan die je inzicht geeft of het loont om over te stappen naar elektrisch. Neem gerust contact met ons op:

Neem contact op met ons Team Logistiek
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Op de hoogte blijven?
Ontvang tips, effectieve logistieke aanpassingen en verhalen over duurzame en slimme logistiek.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Logistiek Bereikbaar
Ongeldige email
Logologistiekbereikbaar Wit

Samen met vele partners werkt Zuid-Limburg Bereikbaar aan bereikbaarheid en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio. 

Wij zijn ook te vinden op:
Zlb Poweredby
Aanpak
  • Aanpak
  • Word ook logistiek partner
Slimme logistiek
  • Logistiek Café
  • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
  • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
  • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
  • Slimme bevoorrading binnenstad
  • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
  • CO₂-prestatieladder
  • Rijden op waterstof
  • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
  • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
  • Deze elektrische trucks zijn er
MobiMarkt
  • MobiMarkt
Contact

Heb je een vraag?
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en alle zestien Zuid-Limburgse gemeenten.