Rijden op waterstof
Een bestelwagen of vrachtwagen die rijdt op waterstof is een elektrische auto die waterstof (H₂) gebruikt als energiebron in plaats van een accu. De waterstof wordt in een brandstofcel met zuurstof (O₂) uit de lucht omgezet in water (H₂O) waarbij elektriciteit geproduceerd wordt, waarmee de auto in beweging komt. Het enige restproduct is waterdamp en warmte. De motor stoot geen CO₂ uit. Het tanken van een waterstofauto gaat net zoals bij een gewone auto. De actieradius van een auto op waterstof is doorgaans groter dan die van een elektrische auto.
Aanbod waterstofauto's en tankstations
Het aanbod van waterstofauto’s is nog zeer beperkt. Enkele merken (o.a. Hyundai en Toyota) zetten al sterk in op deze ontwikkeling. In Nederland zijn er per juli 2022 14 waterstoftankstations; bekijk het overzicht van de tankstations. Het dichtstbijzijnde tankstation in Limburg is in Horst. Streven is dat er in 2025 50 tankstations voor waterstof zijn. De overheid wil vanuit de plannen in het Klimaatakkoord dat er naast de 50 waterstoftankstations in 2025 5.000 waterstofauto's en 3.000 zware voertuigen op de weg zijn in Nederland. Een grote opgave zeker gezien de ambitie van 2 miljoen elektrische auto’s en 1,8 miljoen laadpunten in 2030. Waterstof is een geschiktere brandstof voor logistiek zwaar vervoer dan elektrisch rijden, vanwege de grotere actieradius en de snelle tankbeurten.
Overzicht beschikbare waterstofvrachtauto's
Merk | Type | Actieradius | Batterij-capaciteit | H2-tank capaciteit in kg | Meer info |
Hyundai | XCIENT Fuel Cell | 400 | 73.3 | 32 | Meer info Hyundai |
Quantron | QLI FCEV | 500 | 37 | 8.2 | Meer info Quantron |
Tevva | TEV75BH2 | 432 | 112 | 9 | Meer info Tevva |
Productie waterstof als brandstof
De overheid wil het gebruik van waterstof als alternatieve brandstof voornamelijk inzetten in de industrie, bij zwaar transport, zoals de scheepvaart, vrachtwagens, ov-bussen en mogelijk ter vervanging van dieseltreinen. Om waterstof te produceren is namelijk heel veel elektriciteit nodig, waarbij veel energie verloren gaat. Rijden met een waterstofauto is qua energieproductie nu nog minder efficiënt dan rijden met een elektrische auto. Als waterstof voor voertuigen in grotere hoeveelheden geproduceerd gaat worden, wordt het interessant om op grotere schaal op waterstof te rijden.
Onvoldoende capaciteit
Het opwekken van hernieuwbare energie via windmolens en zonnepanelen is enorm in opmars. Om de CO₂-reductiedoelstellingen voor industrie, scheepvaart en vrachtverkeer te behalen is waterstof onmisbaar. De capaciteit van hernieuwbare energie is echter onvoldoende om óók voor personenwagens grootschalig in te zetten op waterstof.
Rijden op waterstof nu nog niet haalbaar?
Ben je op zoek naar een alternatieve brandstof en is rijden op waterstof nu nog niet haalbaar? Denk dan ook eens aan elektrisch rijden of aan de biobrandstof hvo.
Gratis advies op maat
Wil je meer weten over het rijden op waterstof? Ons Logistiek Team adviseert je graag, gratis en op maat.