Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Aanpak
    • Aanpak
    • Word ook logistiek partner
  • Slimme logistiek
    • Slimme logistiek
    • Logistiek Café
    • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
    • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
    • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
    • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Stop & Drop plaatsen
      • De e-cargobike
      • Laden en lossen in Maastricht
    • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
    • CO₂-Prestatieladder
    • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
    • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Deze elektrische bestelwagens zijn er
      • Aankoop en laden van een elektrisch wagenpark; zo zit dat
      • Elektrische bestelwagen: nu met 10 of 12% subsidie
      • Handige (kosten)tools voor elektrisch rijden
      • Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel
      • Elektrische bestelauto’s opladen met zonnepanelen? Het kan!
      • Elektrische cargobike: soms een goed alternatief voor de bestelauto
    • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Deze elektrische trucks zijn er
      • Subsidie e-truck: vanaf 4 april 2023
      • Opladen elektrische vrachtwagens
      • Zo voorkom je dat je met een deels lege vrachtwagen rijdt
      • Maak slim gebruik van goederenhubs
      • CO₂ en geld besparen met zonnepanelen op je vrachtwagen
      • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
      • Rijden op waterstof
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Voertuigen en laadinfra
      • Voertuigen en laadinfra
      • E-cargobike | ZOEM
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Elektrische bestelwagens | Charles Feijts Bedrijfswagens
      • Elektrische Carver Cargo | Carver
      • EV & Laadinfra Scan
      • 100% elektrische XBUS | eMobility Limburg
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
      • Laadoplossingen op zonne-energie | ENERparking
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • HVO hernieuwbare diesel | Van Kessel
  • Ervaringen
  • Over ons
    • Over ons
    • Team Logistiek
    • Blijf op de hoogte
    • Toegankelijkheidsverklaring
    • Privacystatement
  • Contact
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Logologistiekbereikbaar
Logologistiekbereikbaar
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Aanpak
  • Slimme logistiek
  • MobiMarkt
  • Ervaringen
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Unieke pilot gestart: afval in balen vervoerd over water
26 oktober 2022

Unieke pilot gestart: afval in balen vervoerd over water

Restafval samenpersen tot balen en deze per binnenvaartschip vervoeren in plaats van over de weg, en zo 40 tot 50% CO2 besparen. Diverse organisaties zijn met een unieke proef vanuit Zuid-Limburg gestart. Initiatiefnemer L’Ortye pakt deze pilot op samen met AVR, waste-to-product bedrijf Renewi en Fransbergen, met ondersteuning door Topsector Logistiek, LIOF, Zuid-Limburg Bereikbaar, Bureau Voorlichting Binnenvaart en Blueports.

Het Limburgse bedrijf L’Ortye startte in de week van 17 oktober 2022 met het samenpersen van zo’n 1.500 ton restafval tot balen. Het proces in deze pilot is als volgt; dagelijks storten afvalinzamelvoertuigen van L’Ortye en Renewi bedrijfsmatig restafval op de haven- en overslaglocatie van L’Ortye in Maastricht. Een installatie perst dit afval samen tot een luchtdichte baal, verpakt in folie. Deze balen worden vervolgens geladen in een schip van de firma Fransbergen, dat de balen vervoert naar de afvalenergiecentrale van AVR in Rotterdam.

Miranda Volker

Logistiek Expert Modal Shift
+316 467 184 82
Stuur een e-mail
1 Leveren Van Restafval
Verzamelen van restafval
2 Verbalen Van Afval
Verbalen van afval
5 Laden Van Het Schip
Laden van het schip
4 Klaar Voor Vertrek
Klaar voor vertrek

Tijdens de proef wordt onder andere ervaring opgedaan met het feitelijk verbalen van afval, de op- en overslag, en met het monitoren van de temperatuur in de afvalbalen via sensoren. Dit monitoren is nodig omdat in afval warmte kan ontstaan dat in bepaalde omstandigheden tot brand kan leiden. De verwachting is dat door het verbalen de kans op broei nihil is; er kan tenslotte geen zuurstof bij. Om hier zeker van te zijn, wordt de temperatuur gemeten.  

1 schip in plaats van 50 vrachtauto’s

Het vervoer van huishoudelijk restafval per schip naar de afvalenergiecentrale vervangt in de pilot het vervoer per vrachtwagen. Alleen al vanuit Limburg leggen jaarlijks zo’n 6.000 vrachtwagens ongeveer 1,5 miljoen snelwegkilometers af. Het transport over water zorgt voor 40 tot 50% CO2-reductie en voor een afname van files op de Limburgse en Nederlandse snelwegen. Een ander voordeel is dat het afval gebaald langer opgeslagen kan worden. Hierdoor zijn afvalenergiecentrales beter in staat om het aanbod van energie en warmte, dat vrijkomt bij de verbranding van het afval, goed af te stemmen op de vraag. Zeker in deze tijden van energiecrises is dit een zeer wenselijke situatie. Ook biedt het transport over water mogelijkheden voor de enorme chauffeurstekorten. Een schipper verzet namelijk hetzelfde werk als minimaal 50 vrachtwagenchauffeurs.

Transitie van fossiel naar circulair

Topsector Logistiek, LIOF, Provincie Limburg, Zuid-Limburg Bereikbaar en Bureau Voorlichting Binnenvaart ondersteunen de pilot. Zij werken actief aan het realiseren van de modal shift: vervoer over water in plaats van de weg. De modal shift van afval is nodig vanwege de transitie die de industrie maakt zoals het chemie cluster Chemelot. Een transitie van fossiele grondstoffen (via pijpleidingen) naar circulaire grondstoffen (die veelal niet via pijpleidingen kunnen). De bijkomende logistiek moet zo worden georganiseerd, dat dit niet leidt tot meer vrachtwagens op de weg. Daarom zetten Topsector Logistiek, LIOF, Zuid-Limburg Bereikbaar en Bureau Voorlichting Binnenvaart meer in op alternatieve duurzame vervoerswijzen, zoals vervoer over water.

Opschaling

Over ongeveer 1,5 maand moeten de tussentijdse resultaten van de pilot bekend zijn. Of deze manier van afval vervoeren opgeschaald kan worden, is van een aantal zaken afhankelijk. Zo is het aan gemeentes in Limburg (en de rest van Nederland) om hier bij de aanbesteding van verwerking én vervoer van (huishoudelijk) afval rekening mee te houden. Door ook het vervoer naar de verwerkingslocaties duurzaam aan te besteden, biedt dit logistieke dienstverleners perspectief om te investeren in efficiënte én duurzame logistieke processen.

L'ortye
Renewi
Avr
Liof
Topsector
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Blueports
Fransbergen
Logo Zuid Limburg Bereikbaar groen-zwart PNG
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Op de hoogte blijven?
Ontvang tips, effectieve logistieke aanpassingen en verhalen over duurzame en slimme logistiek.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Logistiek Bereikbaar
Ongeldige email
Logologistiekbereikbaar Wit

Samen met vele partners werkt Zuid-Limburg Bereikbaar aan bereikbaarheid en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio. 

Wij zijn ook te vinden op:
Zlb Poweredby
Aanpak
  • Aanpak
  • Word ook logistiek partner
Slimme logistiek
  • Logistiek Café
  • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
  • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
  • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
  • Slimme bevoorrading binnenstad
  • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
  • CO₂-prestatieladder
  • Rijden op waterstof
  • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
  • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
  • Deze elektrische trucks zijn er
MobiMarkt
  • MobiMarkt
Contact

Heb je een vraag?
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en alle zestien Zuid-Limburgse gemeenten.