Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Aanpak
    • Aanpak
    • Word ook logistiek partner
  • Slimme logistiek
    • Slimme logistiek
    • Logistiek Café
    • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
    • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
    • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
    • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Stop & Drop plaatsen
      • De e-cargobike
      • Laden en lossen in Maastricht
    • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
    • CO₂-Prestatieladder
    • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
    • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Deze elektrische bestelwagens zijn er
      • Aankoop en laden van een elektrisch wagenpark; zo zit dat
      • Elektrische bestelwagen: nu met 10 of 12% subsidie
      • Handige (kosten)tools voor elektrisch rijden
      • Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel
      • Elektrische bestelauto’s opladen met zonnepanelen? Het kan!
      • Elektrische cargobike: soms een goed alternatief voor de bestelauto
    • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Deze elektrische trucks zijn er
      • Subsidie e-truck: vanaf 4 april 2023
      • Opladen elektrische vrachtwagens
      • Zo voorkom je dat je met een deels lege vrachtwagen rijdt
      • Maak slim gebruik van goederenhubs
      • CO₂ en geld besparen met zonnepanelen op je vrachtwagen
      • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
      • Rijden op waterstof
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Voertuigen en laadinfra
      • Voertuigen en laadinfra
      • E-cargobike | ZOEM
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Elektrische bestelwagens | Charles Feijts Bedrijfswagens
      • Elektrische Carver Cargo | Carver
      • EV & Laadinfra Scan
      • 100% elektrische XBUS | eMobility Limburg
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
      • Laadoplossingen op zonne-energie | ENERparking
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • HVO hernieuwbare diesel | Van Kessel
  • Ervaringen
  • Over ons
    • Over ons
    • Team Logistiek
    • Blijf op de hoogte
    • Toegankelijkheidsverklaring
    • Privacystatement
  • Contact
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Logologistiekbereikbaar
Logologistiekbereikbaar
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Aanpak
  • Slimme logistiek
  • MobiMarkt
  • Ervaringen
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Subsidie voor emissieloos bouwvoertuig, vanaf 9 mei
6 februari 2023

Subsidie voor emissieloos bouwvoertuig, vanaf 9 mei

Wil je een emissieloos bouwvoertuig of emissieloze bouwmachine kopen of leasen? Vraag hiervoor een rijkssubsidie aan vanaf 9 mei 2023. Ook voor het ombouwen van bestaande bouwwerktuigen kun je subsidie aanvragen. Zo ook als je een innovatief idee hebt om emissieloze bouwmachines en de daarvoor benodigde laadinfrastructuur te verbeteren. Het gaat om de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB).

De subsidieregeling richt zich op bouwbedrijven die in Nederland gevestigd zijn die zelf bouwmaterieel hebben en bedrijven die bouwmaterieel verhuren. In 2023 is er 60 miljoen euro subsidie beschikbaar.

SSEB is er voor deze bouwvoertuigen

Voor bijvoorbeeld de volgende bouwvoertuigen kun je subsidie aanvragen, als deze emissieloos zijn: 

  • betonmixer (carrosseriecode 15)
  • betonpompvoertuig (carrosseriecode 16)
  • boorwagen (carrosseriecode 28)
  • kieptruck (carrosseriecode 10)
  • kraanwagen (carrosseriecode 26 of aanduiding SF)
  • voertuig met haakarm (carrosseriecode 9)

Hoogte van de subsidie

De subsidie bedraagt per nieuwe emissieloze bouwmachine maximaal 40% van de meerkosten ten opzichte van een bouwmachine met verbrandingsmotor. Voor het midden- en kleinbedrijf is de subsidie maximaal 50%. Voor alle bedrijven (van groot tot klein) is het maximale subsidiebedrag per bouwmachine 300.000 euro.

Voorwaarden voor SSEB

Om de subsidie in te dienen, moet je aanvraag aan een aantal voorwaarden voldoen.

  1. Je mag het voertuig of de machine nog niet hebben gekocht op het moment dat je de subsidie aanvraagt. Je moet wel een voorlopige koop- of financial lease-overeenkomst indienen. Hierin staat dat deze op een latere datum definitief wordt, bijvoorbeeld zodra er subsidie verleend is.
  2. Deze overeenkomst moet gesloten zijn op of na 1 januari 2022.

Alle voorwaarden staan op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Opdrachtgevers stellen strengere eisen

Emissievrij bouwmaterieel aanschaffen is slim omdat opdrachtgevers steeds strengere eisen stellen aan duurzaamheid. Zero-emissie is bijvoorbeeld nu al een vereiste bij projecten waarbij de overheid de opdrachtgever is. Naar schatting is ruim 10% van de huidige bouwprojecten uitstootvrij. Als bouwbedrijf ontvang je bovendien sneller een stikstofvergunning als je kunt aantonen dat er geen uitstoot plaatsvindt van en naar de bouwplaats.

SSEB voor duurzame bouw(logistiek)

Verduurzaming van bouwmachines en bouwlogistiek is essentieel voor een toekomstbestendige bouwsector die minder stikstof uitstoot. Schoner bouwmaterieel zorgt voor schonere lucht en daarmee een gezondere omgeving. Het tempo van verduurzaming, bijvoorbeeld door de elektrificatie van bouwmachines, is echter laag in de bouwsector. Met de SSEB wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een bijdrage leveren aan de vermindering van de stikstofuitstoot in de bouw. De uitstoot moet in 2030 met 60% zijn gedaald ten opzichte van 2018. Ook draagt de regeling bij aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en het Schone Lucht Akkoord. De aanschafprijs van een zero-emissie bouwmachine is nu nog fors hoger dan die van een fossiel aangedreven machine. Dit kan ondernemers weerhouden van een duurzame investering. SSEB draagt daarom bij aan de kosten.

Tip: bereken de totale kosten van je werktuig

Wil je de totale kosten van een emissieloos mobiel werktuig vergelijken met die van een conventioneel werktuig? Dus niet alleen de aanschafprijs, maar ook rekening houdend met de subsidie en de energie- en onderhoudskosten? Het TCO-model maakt dit inzichtelijk en geeft de totale kosten, de terugverdientijd en het break-evenpoint weer. Bekijk het TCO-model. Het TCO-model is een publicatie van het programma Schoon en Emissieloos Bouwen.

Gratis advies op maat

Wil je bijdragen aan duurzamere bouwlogistiek en kun je daarbij hulp of advies gebruiken? Onze logistiek makelaars adviseren je graag, gratis en op maat. Wij hebben al diverse ondernemingen geholpen. Neem contact met ons op:

Neem contact op met ons Team Logistiek
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Op de hoogte blijven?
Ontvang tips, effectieve logistieke aanpassingen en verhalen over duurzame en slimme logistiek.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Logistiek Bereikbaar
Ongeldige email
Logologistiekbereikbaar Wit

Samen met vele partners werkt Zuid-Limburg Bereikbaar aan bereikbaarheid en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio. 

Wij zijn ook te vinden op:
Zlb Poweredby
Aanpak
  • Aanpak
  • Word ook logistiek partner
Slimme logistiek
  • Logistiek Café
  • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
  • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
  • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
  • Slimme bevoorrading binnenstad
  • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
  • CO₂-prestatieladder
  • Rijden op waterstof
  • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
  • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
  • Deze elektrische trucks zijn er
MobiMarkt
  • MobiMarkt
Contact

Heb je een vraag?
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en alle zestien Zuid-Limburgse gemeenten.