Slim en duurzaam: vervoer met schip of trein
Vervoer over het water en het spoor is een aantrekkelijk alternatief voor wegtransport. Wie kiest voor schip of trein heeft geen last van wegwerkzaamheden, drukte en files en de daarmee gepaard gaande onzekerheid over de reistijd van de containers. Deze ‘modal shift’ van weg naar water en spoor levert bovendien al gauw een CO2-reductie op van 30 tot 60%. Efficiëntie en duurzaamheid gaan hier dus hand in hand. Onze logistiek makelaar Miranda Volker vertelt je graag meer over de efficiencyvoordelen.
De A2 is momenteel al erg druk en het wegtransport mag zich voorbereiden op nog veel meer drukte. De komende jaren staan er de nodige wegwerkzaamheden op het programma, aan de A2 zelf, maar ook aan de A58 van Eindhoven naar Breda. Het wegtransport gaat hier zonder meer hinder van ondervinden. Tel hierbij op dat niet alleen wij, maar ook de grote industriële bedrijven én het MKB serieus bezig zijn om de hoeveelheid CO2 te reduceren en het is duidelijk dat we het transport over de weg met andere ogen moeten gaan bekijken.
Direct voordelen
“Een van de oplossingen waarmee je als Limburgse ondernemer morgen al aan de slag kunt gaan, is je goederen laten vervoeren per schip of trein,” stelt Miranda Volker. “Deze ‘modal shift’ van weg naar water en spoor heeft direct voordelen voor je bedrijf. Aangezien er op de water- en spoorwegen geen files of werkzaamheden zijn, kun je profiteren van betrouwbare aankomsttijden tegen een concurrerende prijs – zeker in het containervervoer. Daarbij draag je bij aan een CO2-reductie in de transportketen tot 60%. Bedenk alleen maar eens dat een schip met al snel 200 containers in minder dan 24 uur van Born naar Rotterdam vaart.”
Betere bereikbaarheid
Bedrijven die zich richten op het ontvangen, verzenden of vervoeren van containers kunnen momenteel al eenvoudig gebruikmaken van de dagelijkse containerlijndiensten die vanuit Limburg worden aangeboden. Daarnaast kunnen zendingen naar het Europese achterland eveneens uitstekend intermodaal (via weg, spoor en/of waterweg) worden afgehandeld. Om deze intermodale verbindingen op te schalen en nog betrouwbaarder te maken, werkt Zuid-Limburg Bereikbaar samen met Ivo Schepers, programmamanager Joint Corridors Offroad van LIOF. Dit alles met als doel: slim en duurzaam vervoer en een betere bereikbaarheid.
Hoge frequentie en betrouwbaarheid
“Nu ook de diverse terminals samenwerken leidt dit tot verschillende efficiencyvoordelen,” vertelt Miranda Volker. “Zo werkt de Barge Terminal Born samen met de containerterminal van Venlo om voldoende volume te creëren voor een nog hogere frequentie naar Rotterdam en voor een hogere betrouwbaarheid om je container te laten afhandelen. Daarnaast werkt de terminal van Roermond aan een betrouwbare binnenvaartverbinding voor het vervoer van lading naar onder meer de UK (shortsea-verbindingen); lading die hoge eisen stelt aan snelheid en frequentie om te kunnen concurreren met het wegvervoer.”
Maatschappelijk verantwoord
Ook de mogelijkheden van goederen-/containertransport via het spoor worden uitgebreid. Zo inventariseert Rail Terminal Chemelot momenteel of er een nieuwe containerverbinding naar Rotterdam opgezet kan worden en wordt er gewerkt aan een versterking van de spoorverbindingen naar Moerdijk en het Europese achterland. Net als transporteurs over het water kunnen bedrijven die kiezen voor het spoor direct profiteren van betrouwbaar, veilig én duurzaam vervoer. En kunnen ze maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Stimuleringsregeling
Het Rijk wil het bedrijfsleven ondersteunen bij de ambitie om het vervoer te verplaatsen van de weg naar het water en het spoor. Daartoe is de ‘Tijdelijke subsidieregeling stimulering modal shift van weg naar water of van weg naar spoor 2001’ vastgesteld. Met deze regeling kunnen ondernemers een subsidie aanvragen voor de aanloopkosten om de modal shift daadwerkelijk te kunnen maken. De aanvraag kan tot 1 september 2021 worden ingediend bij uitvoeringsinstantie Stichting Connekt. De regeling vervalt op 1 januari 2022, al blijft ze wel van toepassing op de voor die datum aangevraagde subsidies.
Meer weten over de modal shift?
Neem voor meer informatie over de modal shift en/of de subsidiemogelijkheden contact op met logistieke makelaar Miranda Volker, die ook nauw betrokken is bij de taskforce Modal Shift. De regeling en het aanvraagformulier zijn ook te vinden op de website van de Staatscourant.
Neem voor meer informatie over de modal shift en/of de subsidiemogelijkheden contact op met logistieke makelaar Miranda Volker.