Rd4 kiest voor elektrisch vervoer én een publieke laadpaal
Elektrische vrachtwagens en bestelbussen kunnen voortaan snelladen in Heerlen, aan de Nijverheidsweg 17. Sinds 9 mei stelt Rd4 zijn laadpaal namelijk beschikbaar voor andere bedrijven. Elmar Gehlen van Rd4 vertelt waarom het bedrijf hiervoor heeft gekozen. Ook vertelt hij wat de organisatie nog meer doet aan verduurzaming.
Rd4 verzorgt de inzameling en verwerking van afval en grondstoffen in tien Zuid-Limburgse gemeenten, waaronder in de Parkstad en het Heuvelland. Ook verzorgt de organisatie er de straatreiniging, onkruidbeheersing en gladheidbestrijding. Rd4 wil dit steeds meer met elektrische voertuigen doen; daarom heeft de organisatie twee laadpalen geplaatst op eigen terrein. “Eén paal alleen voor eigen gebruik, en één paal voor publiek gebruik”, vertelt Elmar Gehlen, manager technische dienst en facilitaire zaken van Rd4.
In een halfuur opladen
Het gaat om 350 kW laadpalen, waar een elektrische vrachtwagen met een accu van 200 kWh dus in iets meer dan een halfuur oplaadt. De publiek toegankelijke paal is geplaatst op de rand van het bedrijfsterrein van Rd4 en bereikbaar via een openbare parkeerstrook van de gemeente Heerlen. Als andere bedrijven willen snelladen, doen ze dat vanaf die openbare parkeerruimte. Betaling gebeurt via de meest gangbare nationale en internationale laadpassen die vervoerders nu al vaak gebruiken. Elmar: “De laadpaal is via Green Caravan opgenomen in het netwerk van Last Mile Solutions. Rd4 rekent een opslag op het eigen stroomtarief om zo op termijn de exploitatie van de publieke laadpaal kostenneutraal te kunnen uitvoeren.”
Opladen tijdens de pauze
Rd4 vindt het belangrijk om te verduurzamen, zo vertelt Elmar. “We zijn een publieke organisatie en willen daarom een voortrekkersrol spelen. Bovendien zijn er in onze branche ook gewoon afspraken gemaakt om te verduurzamen. Vanaf 2030 schaffen we alleen nog zero-emissie voertuigen aan, zo luidt de afspraak. Wij beginnen hier al eerder mee, zo krijgen we binnenkort onze eerste twee elektrische bestelwagens geleverd. Die kunnen dan tijdens de pauze hier op eigen terrein weer volledig opgeladen worden, ideaal. We hopen dat het ook voor andere bedrijven in de regio interessanter wordt om elektrische bestel- of vrachtwagens te kopen, omdat onze snellaadpaal dus ook publiek toegankelijk is.”
Voertuigvervangingsplan
Over deze verduurzaming laat Rd4 zich adviseren door logistiek makelaar Mark Luikens van Zuid-Limburg Bereikbaar. Elmar: “Zo tipte Mark ons dat we een subsidie voor de laadpaal konden krijgen als we deze ook publiek toegankelijk maakten. Van deze subsidie hebben we dan ook gebruikgemaakt. Daarnaast stellen we met hulp van Zuid-Limburg Bereikbaar een voertuigvervangingsplan op voor al onze voertuigen: van de veegwagens tot de vrachtauto’s. We hebben een heel divers wagenpark, en weten binnenkort dankzij dat voertuigvervangingsplan met welke investeringen en wanneer we deze voertuigen kunnen vervangen door elektrische exemplaren.”
Ook jouw bedrijf gratis advies op maat?
Denkt jouw bedrijf er ook over na om een deel van het wagenpark te elektrificeren? De logistiek makelaars van Zuid-Limburg Bereikbaar adviseren ook jouw bedrijf graag, gratis en op maat. Zo weten we welke elektrische bestelwagens en welke elektrische trucks er zijn, wat de actieradius hiervan is en welke subsidies je hiervoor kunt inzetten. Ook kunnen we je adviseren over de aan te leggen laadinfrastructuur.

Een elektrische vrachtwagen laadt op aan de openbare laadpaal van Rd4 in Heerlen.
Fotografie: Aron Nijs
Advies over minder en schonere kilometers
Onze logistiek makelaars zetten gratis hun expertise in om bedrijven te helpen bij het optimaliseren van hun logistieke proces. We gaan voor duurzame oplossingen en een haalbare business case met een blijvend effect en vaak kostenbesparend. Samen gaan we voor:
- minder logistieke kilometers
- schoner gereden kilometers
- een verhoging van de beladingsgraad door slim te plannen
- minder CO₂-uitstoot
- het beperken van de overlast van filedruk
- het beperken van het personeelstekort