Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Aanpak
    • Aanpak
    • Word ook logistiek partner
  • Slimme logistiek
    • Slimme logistiek
    • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • In vijf stappen naar een elektrische bestelwagen
      • Deze elektrische bestelwagens zijn er
      • Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel
      • Elektrische bestelwagen: nu met 10 of 12% subsidie
      • Handige (kosten)tools voor elektrisch rijden
      • Laadpalen nodig voor je bedrijf? Dat pak je zo aan
      • Elektrische bestelauto’s opladen met zonnepanelen? Het kan!
      • Elektrische cargobike: soms een goed alternatief voor de bestelauto
    • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • In vijf stappen naar een elektrische vrachtwagen
      • Deze elektrische trucks zijn er
      • Opladen elektrische vrachtwagens
      • Zo voorkom je dat je met een deels lege vrachtwagen rijdt
      • Maak slim gebruik van goederenhubs
      • CO₂ en geld besparen met zonnepanelen op je vrachtwagen
      • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
      • Rijden op waterstof
      • Subsidie e-truck
    • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
    • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
    • Goederenvervoer per spoor: soms goedkoper; vaak sneller
    • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
    • Logistiek Café
    • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
    • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Stop & Drop plaatsen
      • De e-cargobike
      • Laden en lossen in Maastricht
    • CO₂-Prestatieladder
    • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Voertuigen en laadinfra
      • Voertuigen en laadinfra
      • E-cargobike | ZOEM
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Elektrische bestelwagens | Charles Feijts Bedrijfswagens
      • Elektrische Carver Cargo | Carver
      • EV & Laadinfra Scan
      • 100% elektrische XBUS | eMobility Limburg
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
      • Laadoplossingen op zonne-energie | ENERparking
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • HVO hernieuwbare diesel | Van Kessel
  • Ervaringen
  • Over ons
    • Over ons
    • Team Logistiek
    • Blijf op de hoogte
    • Toegankelijkheidsverklaring
    • Privacystatement
  • Contact
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl
Midden Limburg Bereikbaar www.middenlimburgbereikbaar.nl
Trendsportal www.trendsportal.nl
Logologistiekbereikbaar
Logologistiekbereikbaar
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Aanpak
  • Slimme logistiek
  • MobiMarkt
  • Ervaringen
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Om elke 60 km een laadpaal aan de snelweg in 2030
24 april 2023

Om elke 60 km een laadpaal aan de snelweg in 2030

Goed nieuws voor transportbedrijven die willen overstappen naar emissieloos vervoer. Eind 2030 is er om elke 60 kilometer een laadpaal te vinden langs de Europese snelwegen. En om elke 200 kilometer komt er een waterstofvulpunt. Dit maakt de overstap naar emissieloos goederenvervoer nog makkelijker en aantrekkelijker.

Eind maart 2023 is er een nieuwe EU-deal gesloten over de AFIR (Alternative Fuel Infrastructure Regulation). Dit plan is gericht op het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en luchtvervuiling door de transportsector in Europa. Een van de belangrijkste onderdelen van het plan is de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische en waterstofvoertuigen te versnellen en te vergemakkelijken in heel Europa. Er is hiervoor het volgende afgesproken:

  • Eind 2030 is er om elke 60 kilometer een laadplein van in totaal 3.600 kW te vinden langs de Europese snelweg (TEN-T core), ook te gebruiken door elektrische vrachtwagens.
  • Eind 2030 moet er op secondaire wegen (TEN-T non-core) om de 100 kilometer een laadplein van minstens 1.500 kW zijn, ook geschikt voor vrachtwagens.
  • Eind 2027 moet er om elke 200 kilometer een waterstofvulpunt komen langs de Europese snelweg.
  • Bovendien moeten er tegen 2030 charging hubs komen voor iedere grote stad, en komen er minstens 4 laadpunten bij iedere ‘safe and secure truck parking area’.
  • Laden moet snel kunnen en zonder gedoe. Dus betalen kan dan met een bankpas, creditcard of laadpasje.

Daarnaast komt er een uitbreiding van het elektriciteitsnet, slim laden en technologie voor teruglevering van energie aan het stroomnet. Dankzij dit plan kunnen transportbedrijven gemakkelijker en efficiënter overschakelen naar elektrische voertuigen. Vrachtwagens die relatief korte afstanden rijden, kunnen nu al prima op eigen terrein laden. Maar voor de middellange tot lange afstanden is een publiek snellaadnetwerk natuurlijk essentieel. 

Totale kosten omlaag

De komst van een Europees dekkend netwerk aan laadstations is gunstig voor de ontwikkelingen van de Total Cost of Ownership (de kosten onder de streep) van een elektrische truck. Omdat er ook publiek toegankelijke laadinfra komt in Oost-Europese landen, ontstaat er een nog betere markt voor tweedehands elektrische trucks. Dit is gunstig voor de ingeschatte restwaarde van de e-truck.

Openbaar laden voor vrachtwagens in Nederland

In Nederland zijn er al enkele mooie ontwikkelingen qua openbare laadinfra voor trucks. Zo komt er nog deze lente een groot snellaadplein langs de A15, waar 39 vrachtwagens kunnen laden. En in Limburg worden binnenkort in Heerlen en Wanssum twee openbare snelladers (350kW) geopend, specifiek bedoeld voor elektrische vrachtwagens. Ook in Geleen is er een snellaadstation voor vrachtwagens. Bovendien werken Charge Point Operators hard aan de verdere uitrol voor laadinfra voor e-trucks. Denk daarbij aan de ambitieuze plannen van Van Kessel en Milence.

Gratis advies

Wil je weten of de inzet van elektrische vrachtwagens zinvol is voor jouw bedrijf? Onze logistiek makelaars adviseren je graag, gratis en op maat. Zo adviseren ze je bijvoorbeeld over de keuze voor het juiste type vrachtwagen met voldoende trekkracht en actieradius, en over de benodigde laadinfra. Neem contact op met een van onze experts:

Neem contact op met ons Team Logistiek
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl Midden Limburg Bereikbaar www.middenlimburgbereikbaar.nl Trendsportal www.trendsportal.nl
Op de hoogte blijven?
Ontvang tips, effectieve logistieke aanpassingen en verhalen over duurzame en slimme logistiek.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Logistiek Bereikbaar
Ongeldige email
Logologistiekbereikbaar Wit

Samen met vele partners werken Limburgse gemeenten en bedrijven aan slimme en duurzame logistiek.

Wij zijn ook te vinden op:
Aanpak
  • Aanpak
  • Word ook logistiek partner
Slimme logistiek
  • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
  • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
  • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
  • Slimme bevoorrading binnenstad
  • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
Contact

Heb je een vraag?
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheid
  • Archief
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden