25 mei 2022
Wil je elektrische vrachtwagens inzetten, dan heb je laadinfra nodig. Wat komt er allemaal bij kijken als je dit laden op eigen terrein wilt doen (het zogeheten depotladen)? De nieuwe ‘Handreiking depotladen’ geeft antwoord op deze vraag en biedt praktische handvatten. De handreiking is opgesteld door de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Wil je weten of de inzet van elektrische vrachtwagens specifiek voor jouw bedrijf zinvol is, en hoe laadinfra te realiseren? Ons Logistiek Team adviseert je er graag over, gratis.
De transportsector staat voor de uitdaging om de vrachtwagenvloot te elektrificeren. Die e-trucks moeten in de toekomst ook allemaal opgeladen worden. Dat zal voor zo’n 80% van het laden op een depot plaatsvinden, zo blijkt uit onderzoek van ElaadNL. Vervoerders en verladers hebben hier veel vragen over. Zoals: hoeveel laders heb ik nodig? Hoe kan ik de palen financieren? Of: wat zijn aandachtspunten bij het inrichten van de laadlocatie? Hierover heeft de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) de ‘Handreiking depotladen’ ontwikkeld.
De ‘Handreiking depotladen’ richt zich op elektrische vrachtwagens in de N2-/N3-categorie, maar is ook geschikt voor andere zware elektrische voertuigen, zoals reinigingsvoertuigen. De handreiking is opgesteld door Batenburg installatietechniek en FIER Automotive & Mobility, in samenwerking met laadinfrastructuurexperts, ervaringsdeskundigen en andere partijen uit de logistieke sector.
Bron: NAL
Wil je weten of de inzet van elektrische vrachtwagens zinvol is voor jouw bedrijf? Onze logistiek makelaars adviseren je graag, gratis en op maat. Zo adviseren ze je bijvoorbeeld over de keuze voor het juiste type vrachtwagen met voldoende trekkracht en actieradius, en over benodigde laadinfra. Neem contact op met een van onze experts: