Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Aanpak
    • Aanpak
    • Word ook logistiek partner
  • Slimme logistiek
    • Slimme logistiek
    • Logistiek Café
    • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
    • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
    • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
    • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Stop & Drop plaatsen
      • De e-cargobike
      • Laden en lossen in Maastricht
    • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
    • CO₂-Prestatieladder
    • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
    • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Deze elektrische bestelwagens zijn er
      • Aankoop en laden van een elektrisch wagenpark; zo zit dat
      • Elektrische bestelwagen: nu met 10 of 12% subsidie
      • Handige (kosten)tools voor elektrisch rijden
      • Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel
      • Elektrische bestelauto’s opladen met zonnepanelen? Het kan!
      • Elektrische cargobike: soms een goed alternatief voor de bestelauto
    • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Deze elektrische trucks zijn er
      • Subsidie e-truck: vanaf 4 april 2023
      • Opladen elektrische vrachtwagens
      • Zo voorkom je dat je met een deels lege vrachtwagen rijdt
      • Maak slim gebruik van goederenhubs
      • CO₂ en geld besparen met zonnepanelen op je vrachtwagen
      • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
      • Rijden op waterstof
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Voertuigen en laadinfra
      • Voertuigen en laadinfra
      • E-cargobike | ZOEM
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Elektrische bestelwagens | Charles Feijts Bedrijfswagens
      • Elektrische Carver Cargo | Carver
      • EV & Laadinfra Scan
      • 100% elektrische XBUS | eMobility Limburg
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
      • Laadoplossingen op zonne-energie | ENERparking
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • HVO hernieuwbare diesel | Van Kessel
  • Ervaringen
  • Over ons
    • Over ons
    • Team Logistiek
    • Blijf op de hoogte
    • Toegankelijkheidsverklaring
    • Privacystatement
  • Contact
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Logologistiekbereikbaar
Logologistiekbereikbaar
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Aanpak
  • Slimme logistiek
  • MobiMarkt
  • Ervaringen
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Logistiek makelaar Mark Luikens: ‘Vliegwiel verduurzaming gaat steeds harder draaien’
13 maart 2023

Logistiek makelaar Mark Luikens: ‘Vliegwiel verduurzaming gaat steeds harder draaien’

Zijn transportbedrijven al bezig met verduurzaming? Welke opties hebben zij daarbij? Wat zijn de voor- en nadelen van elektrische trucks? Het vakblad Transport & Logistiek vroeg het aan logistiek makelaar Mark Luikens van Zuid-Limburg Bereikbaar. Mark en zijn collega's adviseren bedrijven kosteloos op het gebied van duurzaam goederenvervoer.

Mark vat zijn werk als logistiek makelaar samen als: inspireren, stimuleren en enthousiasmeren van logistieke bedrijven, om te komen tot minder en schonere kilometers. Samen met collega’s probeert hij bedrijven een eerste aanzet te geven wat voor hen zero-emissie transport kan betekenen. “Er is veel onbekend over verduurzaming van transport bij bedrijven. Zij denken er nog niet over na, of menen dat dit nog ver weg is. Dat laatste is een vooroordeel. De aanpassing van het stroomnet kan één tot vijf jaar duren. Dit is afhankelijk van de situatie van het stroomnet en of er een transformatorhuisje kan worden geplaatst. Hiervoor is het belangrijk om je als bedrijf voor te bereiden. Je moet weten hoe groot de toekomstige energiebehoefte zal zijn van je wagenpark. De verwachting is dat in 2027, of ergens rond die tijd, de totale kosten van de elektrische truck gelijk zijn aan die van de diesel vrachtwagen. De businesscase zal dan wel afhangen van de stroomprijs die dan geldt. Een vervoerder staat op achterstand, als zijn concurrent dan al is overgestapt op een elektrische truck en hij niet.”

Elektrisch of hybride

Bij de verduurzaming van het transport zijn er meerdere opties. “Hybride vrachtauto’s zijn daarbij een mogelijkheid. Dat geldt zeker als een vervoerder blijvend grote afstanden aflegt of toegang wil hebben tot de toekomstige zero-emissiezones in steden, zoals die in Maastricht.” Nadelen zijn dat er niet veel hybride trucks op de markt zijn. “En ze mogen maar tot 2030 de zero-emissiezones in, daarna niet meer. Wij adviseren bedrijven om voor volledig elektrische trucks te gaan, om maximaal te verduurzamen. Daar zetten wij op in. Waterstof trucks zijn technisch nog niet zo ver als batterij-elektrische trucks. De businesscase van waterstof is ook nog moeilijk, omdat er energieverlies optreedt, maar dat kan in de toekomst veranderen”, geeft Luikens aan. Verder adviseert hij overigens ook over de modal shift (van weg naar spoor of water) en kan hij de hele logistiek onder de loep nemen bij de verduurzamingsslag.

Voordelen e-trucks

In regio’s Arnhem-Nijmegen en Zuid-Limburg heeft Luikens ‘geholpen’ om 20 tot 40 elektrische vrachtwagens de weg op te krijgen. “De eerste e-trucks op de weg hebben veel bijgedragen aan de verdere verbetering van de techniek. Daar is veel van geleerd. De nieuwe e-trucks hebben een enorme technische vooruitgang geboekt ten opzichte van de eerste generatie. Dat vliegwiel gaat steeds harder draaien.” Wanneer een bedrijf nú investeert in een elektrische truck profiteert het meer van de voordelen, zegt de makelaar. “Behalve dat een e-truck minder CO2-uitstoot, kan hij nog schoner zijn als het groene aandeel in elektriciteit groter is. Als het nieuwe aan deze techniek eraf is, wordt bovendien het onderhoud goedkoper. Er zitten namelijk minder onderdelen in de e-truck. Verder zijn chauffeurs op een e-truck aan het einde van een dag uitgeruster door minder trillingen en geluid. En last but not least kun je als vervoerder bij je klant aantonen dat je duurzamer vervoert.“

Stroomprijs bepalend

Behalve voordelen kent de e-truck ook nadelen, geeft Luikens aan. “Dat is de onbekendheid met de elektrische truck bij bijvoorbeeld planners. Dit kan trouwens ook juist een reden zijn om ervaring te gaan opdoen met een elektrische truck.” Verder is het stroomnet er nog niet klaar voor. “Dat staat onder druk door een toenemende vraag van bedrijven door het omzetten van productieprocessen naar elektra en de toegenomen opwek met zon en wind. Er komen wel steeds meer betere snellaadpalen en -pleinen, die de inzetbaarheid van de trucks verbeteren. Deze techniek gaat hard vooruit.” Naast de hogere aanschafprijs van de e-truck is ook de prijs van stroom bepalend voor de businesscase. “Maar de meeste bedrijven pakken dit samen met hun klanten op. Zij zien een e-truck als een investering in de toekomst. De TCO (total cost of ownership) verbetert naarmate de stroomprijs lager is of bij meer kilometers”, aldus Luikens.

Kortetermijncontracten

Hij erkent wel dat het met de huidige stroomprijs niet meevalt om te investeren in elektrische trucks. “Wij adviseren bedrijven om op zoek te gaan naar kortetermijncontracten of te kijken naar het zelf opwekken van elektriciteit. Het afbouwen van de salderingsregeling zet dit echter onder druk.” Tot slot kan de actieradius van de e-trucks een nadeel zijn, afhankelijk van de lengte en hoeveelheid ritten van een bedrijf. “Van de huidige generatie elektrische trucks is de actieradius 300 à 400 kilometer. De generatie die in 2024 op de weg wordt gezet, zal een range hebben van 500 à 600 kilometer. Zo wordt ieder jaar de actieradius van een e-truck ongeveer 100 kilometer groter.”

Subsidie aanvragen

Hij adviseert bedrijven die subsidie willen aanvragen voor zero-emissie materieel om zich nu al voor te bereiden om op 4 april klaar te zitten voor de AanZET-subsidie (Aanschafsubsidie zero-emissie trucks). Dat geldt eveneens voor de SSEB (Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel) op 9 mei. 

Bron: Transport & Logistiek

Gratis advies op maat

Denkt jouw bedrijf na over het slimmer en duurzamer inrichten van je logistieke bewegingen? Mark en zijn collega's adviseren je graag, gratis en op maat. Zij weten bijvoorbeeld of het slim is voor jouw bedrijf om over te stappen op elektrische bestelwagens of elektrische vrachtwagens, of om te vervoeren via het water of het spoor. Ook weten zij van welke subsidies je gebruik kunt maken en hoe je je planning slimmer inricht, zodat je minder kilometers hoeft te rijden. Neem contact met ons op:

Neem contact op met ons Team Logistiek
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Op de hoogte blijven?
Ontvang tips, effectieve logistieke aanpassingen en verhalen over duurzame en slimme logistiek.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Logistiek Bereikbaar
Ongeldige email
Logologistiekbereikbaar Wit

Samen met vele partners werkt Zuid-Limburg Bereikbaar aan bereikbaarheid en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio. 

Wij zijn ook te vinden op:
Zlb Poweredby
Aanpak
  • Aanpak
  • Word ook logistiek partner
Slimme logistiek
  • Logistiek Café
  • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
  • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
  • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
  • Slimme bevoorrading binnenstad
  • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
  • CO₂-prestatieladder
  • Rijden op waterstof
  • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
  • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
  • Deze elektrische trucks zijn er
MobiMarkt
  • MobiMarkt
Contact

Heb je een vraag?
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en alle zestien Zuid-Limburgse gemeenten.