Logistiek Café inspireert ruim 40 ondernemers over elektrische vrachtwagens
Verslag Logistiek Café ‘Elektrische vrachtwagens, iets voor jouw bedrijf?’, 12 mei 2022
Een informatieve en inspirerende bijeenkomst, geheel in het teken van elektrische vrachtwagens. Dat was het Logistiek Café dat Zuid-Limburg Bereikbaar op 12 mei 2022 organiseerde. De ruim 40 aanwezige medewerkers van bedrijven als Sligro, Vos Logistics, en Frissen Groen Techniek lieten zich informeren over onder andere de voor- en nadelen van elektrische vrachtwagens, en over de benodigde laadinfra.
- Wanneer: donderdag 12 mei, 14.45 tot 17.30 uur
- Waar: Action Distributie Centrum, Fahrenheitweg 1, Echt
Programma
- 14.45 - 15.15 uur: Rondleiding door het Action Distributie Centrum.
- 15.00 - 15.30 uur: Inloop met koffie en thee.
- 15.30 - 15.35 uur: Welkom en inleiding.
- 15.35 - 15.55 uur: Landelijke ontwikkelingen in zero-emissie goederenvervoer - door Rob Aarse van TLN.
- 15.55 - 16.15 uur: Duurzaam transport bij Action - door Erwin den Exter van Action.
- 16.15 - 16.35 uur: Hoe kun jij de stap zetten naar een zero-emissie truck? - door Mark Luikens en Rob Kroon van Zuid-Limburg Bereikbaar.
- 16.35 - 16.50 uur: Vraaggesprek met alle sprekers en gasten.
- 16.50 - 17.30 uur: Napraten met een hapje en drankje; gelegenheid om te netwerken en kennis uit te wisselen met collega-ondernemers.
Verslag
In de rechterkolom vind je een link naar alle PowerPointpresentaties die op 12 mei 2022 zijn gegeven.
Welkom en inleiding
Miranda Volker, logistiek makelaar van Zuid-Limburg Bereikbaar
Miranda licht kort toe hoe het Logistiek Team van Zuid-Limburg Bereikbaar organisaties ondersteunt om hun goederen- en dienstenvervoer duurzamer en slimmer in te richten. Het team adviseert over:
- het organiseren van minder gereden kilometers
- vervoer over water en spoor
- minder uitstoot van bestel- en vrachtwagens
- schone tank- en laadinfra
- slimme inzet van digitalisering, bijvoorbeeld een slimmere planning
Landelijke ontwikkelingen in zero-emissie goederenvervoer
Rob Aarse, Transport en Logistiek Nederland (TLN)
Het merendeel van de deelnemers aan het Logistiek Café staat positief tegenover emissieloos vrachtvervoer, zo blijkt uit een peiling door Rob Aarse van TLN. Een minderheid heeft er vraagtekens bij.
Er is een Klimaatakkoord, en TLN heeft dat akkoord vertaald in een ambitie met 4 sporen:
> Vanaf 2030 moet minstens 30% van de nieuw verkochte trucks zonder uitstoot zijn, en vanaf 2040 zelfs 100%.
> Vanaf 2035 moet het vrachtvervoer overstappen op alternatieve, hernieuwbare brandstoffen, die niet ten koste gaan van de voedselproductie. Denk aan HVO100 of mengvormen.
> Grotere efficiëntie in de logistieke ketens. Bijvoorbeeld door in te zetten op een modal optimum: Vervoer via water en spoor waar dat logistiek interessant en haalbaar is en wegvervoer voor alle overige transportstromen. Maar ook: beladingsgraad verhogen.
> Duurzamer vastgoed van organisaties: energiebesparing op bedrijfslocaties en woon-werkkilometers verminderen.
Rob benadrukt dat dit voor ondernemers dan wel te doen, functionerend en betaalbaar moet zijn.
Duurzaam transport bij Action
Erwin den Exter, Action
Erwin neemt de aanwezigen mee in de enorme logistieke operatie die Action dagelijks uitvoert. De retailer reed in 2021 maar liefst 74.143.000 kilometer met circa 700 vrachtwagens om zo’n 2.000 winkels te beleveren in 10 landen. Dat doet het bedrijf met vrachtwagens met een dubbele laadvloer, waardoor elke vrachtwagen 2 à 3 winkels kan bevoorraden. Ook al is het bedrijf een discounter, toch is duurzaamheid heel belangrijk, benadrukt Erwin. Van biologische sokken tot FSC-gekeurd hout, via samenwerking met organisaties als SOS Kinderdorpen en de Johan Cruyff Foundation, tot zonnepanelen op de distributiecentra en de recycling van afvalstromen. Ook verduurzaming van de logistiek hoort hier natuurlijk bij. Action ziet de volgende uitdagingen en kansen:
> Er is een Klimaatakkoord, maar de uitwerking per land verschilt. Sterker nog: milieuzones verschillen soms van stad tot stad. In Parijs mogen bijvoorbeeld vanaf 1 januari 2024 enkel nog euro VI vrachtwagens de stad in. Het is een uitdaging om van alle verschillende regelgeving op de hoogte te blijven.
> Sommige stappen zijn makkelijk te zetten, andere lastiger. Zo wil het bedrijf snel de overstap maken naar alternatieve brandstoffen in plaats van diesel. In Nederland rijden nu 10 vrachtwagens op HVO100, dat worden er meer. Buiten Nederland is er minder HVO100 beschikbaar. Daar bekijkt het bedrijf de overstap op LNG en CNG, gevolgd door bio-LNG en -CNG.
> Bovendien kiest Action voor elektrische trucks: het bedrijf gaat er 2 aanschaffen. Deze 2 gaan rijden vanuit Echt: een locatie waar het distributiecentrum dicht bij de winkels is (vanwege de kleinere actieradius) en waar er ruimte is op het elektrisch netwerk om te laden. Action heeft subsidie aangevraagd voor de aanschaf van deze 2 trucks. “Nee, 2 emissieloze trucks zet geen zoden aan de dijk”, geeft Erwin toe. “Maar het is een begin. In de nabije toekomst gaan veel steden op slot voor dieseltrucks en met deze 2 elektrische trucks kunnen we alvast praktijkervaring opdoen. Bijvoorbeeld ervaring met het inplannen van laadtijd: we denken aan eenmaal snelladen tijdens de 10 à 11 uur dat zo’n truck dagelijks onderweg is.” Bij de keuze voor elektrisch heeft Erwin hulp gekregen van Zuid-Limburg Bereikbaar. Zo heeft het Logistiek Team geadviseerd over truckleveranciers en aanbieders van laadinfra.
Hoe kun jij de stap zetten naar een zero-emissie truck?
Mark Luikens en Rob Kroon van Zuid-Limburg Bereikbaar
De opkomst van zero-emissiezones, de ambitie om de CO2-uitstoot te verminderen; deze en andere redenen geven de aanwezigen als motivatie om elektrisch vrachtvervoer te overwegen. Mark Luikens en Rob Kroon van Zuid-Limburg Bereikbaar gaan hierop in tijdens hun verhaal en zetten alle overwegingen, plussen en minnen op een rij:
> Een elektrische truck scheelt de helft aan CO2-uitstoot bij grijze stroom en 100% bij groene stroom. Met zo’n truck help je klimaatveranderingen tegengaan.
> Steeds meer opdrachtgevers stellen duurzaamheid als vereiste bij een aanbesteding.
> Door de komst van zero-emissiezones móét je ook wel overstappen op emissieloos vervoer. 26 Nederlandse steden hebben de beslissing genomen om zo’n zone in te voeren, 4 overwegen het. In Maastricht geldt een zero-emissiezone binnen de singels vanaf 1 januari 2025. Alle bestel- en vrachtvoertuigen die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, moeten emissieloos zijn om de zone in te mogen. En vanaf 1 januari 2030 moeten álle voertuigen zero-emissie zijn.
> Er zijn al veel bedrijven die de overstap naar elektrisch vervoer hebben gemaakt. Bijvoorbeeld tansportbedrijven en groothandelaren, maar ook bedrijven in de retail (AH, Sligro, LIDL), en in de grond- weg- en waterbouw die werken voor Rijkswaterstaat.
> Het aanbod aan elektrische trucks is groot.
> De energiekosten per gemaakte kilometer zijn lager dan bij een dieseltruck.
> Er was een aanschafsubsidie vanuit het Rijk, maar aanvragen was helaas al binnen 2 dagen niet meer mogelijk door de grote vraag. Volgend jaar moet er weer een subsidiebedrag vrijkomen; houd dit dus in de gaten.
> De aanschafprijs is nog hoog, maar de verwachting is dat deze flink omlaag gaat.
> De vrachtwagen regulier laden, kan in de nacht. Snelladen kan in circa 20 minuten (tussen 150-350 kW). Op grote schaal laden is helaas niet overal mogelijk door netcongestie op sommige locaties. Smart charging kan dan de oplossing zijn: zelf opwekken van energie, bijvoorbeeld met zonnepanelen. Er komt binnenkort een handreiking over de laadinfrastructuur voor vervoerders en verladers.
> Maak een voertuigvervangingsplan voor de komende jaren. Koop niet over 2 jaar een nieuwe dieseltruck waarmee je vervolgens in 2030 de zero-emissiezones niet in kunt.
> Laat je gratis adviseren door Zuid-Limburg Bereikbaar. We maken bijvoorbeeld een berekening, op maat voor jouw bedrijf: wat kost een elektrische vrachtwagen jouw bedrijf onder de streep? Ook kunnen we helpen bij het opstellen van een voertuigvervangingsplan. Bovendien adviseren we over het gebruik van alternatieve brandstoffen, technische mogelijkheden, laadinfra, enzovoort. Doe wat er in je mogelijkheden ligt, wij helpen graag en op maat. Zorg dat je op tijd stappen zet zodat je kapitaalvernietiging voorkomt.
Vraaggesprek met alle sprekers en gasten
Tot slot was er ruimte om vragen te stellen, die door de sprekers werden beantwoord. Een kort overzicht:
> Zijn er zware elektrische vrachtwagens beschikbaar, PTO-trucks?
Ja, die zijn er. Zuid-Limburg Bereikbaar heeft daar ook bedrijven over geadviseerd: welke elektrische trucks goede alternatieven zijn voor diesel, met een vergelijkbare laadcapaciteit.
> Zijn er elektrische koelvriescombinaties?
Zuid-Limburg Bereikbaar test hier nu mee voor een project. Bekeken wordt bijvoorbeeld wat het effect is op het bereik van de vrachtwagen. Een relevante vraag, want 90% van de horecaleveringen is in de binnenstad, waar vanaf 2025 in bijvoorbeeld Maastricht een zero-emissiezone geldt.
> Gaat Action ook elektriciteit opslaan met haar zonnepanelen?
Action is aan het onderzoeken hoe dat te doen. Het bedrijf wil uiteraard overdag rijden en ’s nachts laden. Rob vult aan dat het slim is om na te gaan welk vermogen je nodig hebt voor de laadinfra, en bij je buren te informeren of zij wellicht vermogen kunnen bieden.
Over de Logistiek Cafés
Het Logistiek Café is een nieuw initiatief van de logistiek makelaars van Zuid-Limburg Bereikbaar. Onze logistiek makelaars zetten kosteloos hun expertise in om bedrijven te helpen bij het optimaliseren van hun logistieke proces. Naast slimme, duurzame oplossingen levert dat vaak ook een kostenbesparende businesscase op. Onze hulp bestaat uit gratis advies op maat, maar ook uit het organiseren van bijeenkomsten zoals deze inspirerende Logistiek Cafés over een specifiek logistiek thema. Wil jouw bedrijf deelnemen aan zo’n bijeenkomst? Of wil je gratis advies op maat hoe je het goederenvervoer van jouw organisatie duurzamer en slimmer inricht? Onze logistiek makelaars helpen je graag. Meer informatie: www.logistiekbereikbaar.nl/cafe.
Alle presentaties
Bekijk ook de PowerPointpresentaties die zijn gegeven tijdens het Logistiek Café van 12 mei 2022: