Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Aanpak
    • Aanpak
    • Word ook logistiek partner
  • Slimme logistiek
    • Slimme logistiek
    • Logistiek Café
    • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
    • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
    • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
    • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Stop & Drop plaatsen
      • De e-cargobike
      • Laden en lossen in Maastricht
    • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
    • CO₂-Prestatieladder
    • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
    • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Deze elektrische bestelwagens zijn er
      • Aankoop en laden van een elektrisch wagenpark; zo zit dat
      • Elektrische bestelwagen: nu met 10 of 12% subsidie
      • Handige (kosten)tools voor elektrisch rijden
      • Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel
      • Elektrische bestelauto’s opladen met zonnepanelen? Het kan!
      • Elektrische cargobike: soms een goed alternatief voor de bestelauto
    • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Deze elektrische trucks zijn er
      • Subsidie e-truck: vanaf 4 april 2023
      • Opladen elektrische vrachtwagens
      • Zo voorkom je dat je met een deels lege vrachtwagen rijdt
      • Maak slim gebruik van goederenhubs
      • CO₂ en geld besparen met zonnepanelen op je vrachtwagen
      • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
      • Rijden op waterstof
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Voertuigen en laadinfra
      • Voertuigen en laadinfra
      • E-cargobike | ZOEM
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Elektrische bestelwagens | Charles Feijts Bedrijfswagens
      • Elektrische Carver Cargo | Carver
      • EV & Laadinfra Scan
      • 100% elektrische XBUS | eMobility Limburg
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
      • Laadoplossingen op zonne-energie | ENERparking
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • HVO hernieuwbare diesel | Van Kessel
  • Ervaringen
  • Over ons
    • Over ons
    • Team Logistiek
    • Blijf op de hoogte
    • Toegankelijkheidsverklaring
    • Privacystatement
  • Contact
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Logologistiekbereikbaar
Logologistiekbereikbaar
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Aanpak
  • Slimme logistiek
  • MobiMarkt
  • Ervaringen
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Jaarlijks 500 containers van 40 ft per schip? € 36.000 subsidie!
13 februari 2023

Jaarlijks 500 containers van 40 ft per schip? € 36.000 subsidie!

Goederen vervoeren via het spoor of water is nu wel heel aantrekkelijk. Vervoer je voortaan bijvoorbeeld jaarlijks 600 containers van 20 ft per schip of trein, dan kun je daar zo’n € 28.000 subsidie voor krijgen. En bij 500 containers van 40 ft over spoor of water in plaats van de weg geldt circa € 36.000 subsidie. We zetten alle info over de modal shift subsidie op een rij en geven wat rekenvoorbeelden.      

Sinds 1 januari 2023 geeft de subsidieregeling modal shift ondernemers een extra financiële stimulans om hun lading via het water te gaan vervoeren. De info op een rij:

  • Hoeveel subsidie je krijgt, ligt aan de hoeveelheid containers of bulklading die je via het schip wilt vervoeren, hoe zwaar de lading is en wat de transportafstand is.
  • De subsidiebedragen zijn maximaal € 20 per 40 ft container, € 11,76 per 20 ft container en € 20 per bulkvrachtwagen (of stukgoed). Je krijgt de subsidie voor het aantal ladingen dat je in 2 jaar via de binnenvaart vervoert.
  • Dit subsidiebedrag verdubbelt als de container of vrachtwagen momenteel leeg retour gaat.
  • Je gaat minimaal 35 km over water of spoor vervoeren van een van de goederenvervoercorridors. Zuid-Limburg is onderdeel van de goederenvervoercorridor Zuidoost.

Rekenvoorbeelden modal shift

Stel dat je een exporteur in Sittard bent van zware goederen en dat je momenteel zo’n 800 containers van 20 ft per jaar met de vrachtwagen naar de Rotterdamse haven vervoert. De vrachtwagen rijdt vervolgens leeg terug. Als je 600 containers van 20 ft structureel voor meerdere jaren via het water gaat vervoeren, dan zou je daar zo’n € 28.000 subsidie voor kunnen krijgen (600 containers x 2 jaar x 2 omdat de vrachtwagen leeg terugrijdt x € 11,76).  

Of je bent wellicht een importeur in Parkstad van zwaardere installatiematerialen. Jaarlijks importeer je misschien wel 1.000 containers van 40 ft met een lading van 20 ton per stuk. Voor 500 containers hiervan ben je zelf de opdrachtgever van het transport tussen de Rotterdamse haven en het magazijn in Heerlen. Als je deze 500 containers van 40 ft jaarlijks via de binnenvaartterminal van Born zou laten aanvoeren dan kun je hiervoor rond de € 36.000 subsidie krijgen.

Ook bij bulklading of gepalletiseerde goederen kan de subsidie heel interessant zijn. Een bedrijf in Maastricht, dat zo’n 50.000 ton lading per jaar met vrachtwagens van 25 ton via de weg vanuit Amsterdam ontvangt, kan ook een flinke bijdrage krijgen. Ga je dit structureel per schip vervoeren, dan kan dit een subsidie van rond de € 125.000 opleveren.

Gratis advies op maat

Dit zijn zomaar wat voorbeelden. Wil je specifiek voor jouw organisatie weten hoeveel subsidie je kunt krijgen op het verschuiven van het transport van weg naar binnenvaart of spoorvervoer? Neem dan contact op met onze logistiek makelaars, voor gratis advies op maat:

Miranda Volker

Logistiek Expert Modal Shift
+316 467 184 82
Stuur een e-mail

Mark Luikens

Logistiek Makelaar
+316 511 657 81
Stuur een e-mail

Meer informatie over de subsidieregeling en het aanvraagformulier vind je op de website van Connekt. Connekt is het programmabureau dat in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het initiatief om vervoer over spoor en binnenvaart te stimuleren uit te voeren. 

Meer info en aanvraagformulier subsidie modal shift

Voordelen vervoer per schip

  • Kosteneffectief
  • 25 tot 50% minder CO₂-uitstoot. 
  • Stipter: just in time levering mogelijk. Geen last van files.
  • Betrouwbaarder
  • Slim alternatief voor de weg vanwege oplopende chauffeurstekorten
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Op de hoogte blijven?
Ontvang tips, effectieve logistieke aanpassingen en verhalen over duurzame en slimme logistiek.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Logistiek Bereikbaar
Ongeldige email
Logologistiekbereikbaar Wit

Samen met vele partners werkt Zuid-Limburg Bereikbaar aan bereikbaarheid en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio. 

Wij zijn ook te vinden op:
Zlb Poweredby
Aanpak
  • Aanpak
  • Word ook logistiek partner
Slimme logistiek
  • Logistiek Café
  • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
  • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
  • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
  • Slimme bevoorrading binnenstad
  • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
  • CO₂-prestatieladder
  • Rijden op waterstof
  • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
  • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
  • Deze elektrische trucks zijn er
MobiMarkt
  • MobiMarkt
Contact

Heb je een vraag?
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en alle zestien Zuid-Limburgse gemeenten.