Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Aanpak
    • Aanpak
    • Word ook logistiek partner
  • Slimme logistiek
    • Slimme logistiek
    • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • In vijf stappen naar een elektrische bestelwagen
      • Deze elektrische bestelwagens zijn er
      • Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel
      • Elektrische bestelwagen: nu met 10 of 12% subsidie
      • Handige (kosten)tools voor elektrisch rijden
      • Laadpalen nodig voor je bedrijf? Dat pak je zo aan
      • Elektrische bestelauto’s opladen met zonnepanelen? Het kan!
      • Elektrische cargobike: soms een goed alternatief voor de bestelauto
    • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • In vijf stappen naar een elektrische vrachtwagen
      • Deze elektrische trucks zijn er
      • Opladen elektrische vrachtwagens
      • Zo voorkom je dat je met een deels lege vrachtwagen rijdt
      • Maak slim gebruik van goederenhubs
      • CO₂ en geld besparen met zonnepanelen op je vrachtwagen
      • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
      • Rijden op waterstof
      • Subsidie e-truck
    • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
    • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
    • Goederenvervoer per spoor: soms goedkoper; vaak sneller
    • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
    • Logistiek Café
    • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
    • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Stop & Drop plaatsen
      • De e-cargobike
      • Laden en lossen in Maastricht
    • CO₂-Prestatieladder
    • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Voertuigen en laadinfra
      • Voertuigen en laadinfra
      • E-cargobike | ZOEM
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Elektrische bestelwagens | Charles Feijts Bedrijfswagens
      • Elektrische Carver Cargo | Carver
      • EV & Laadinfra Scan
      • 100% elektrische XBUS | eMobility Limburg
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
      • Laadoplossingen op zonne-energie | ENERparking
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • HVO hernieuwbare diesel | Van Kessel
  • Ervaringen
  • Over ons
    • Over ons
    • Team Logistiek
    • Blijf op de hoogte
    • Toegankelijkheidsverklaring
    • Privacystatement
  • Contact
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl
Midden Limburg Bereikbaar www.middenlimburgbereikbaar.nl
Trendsportal www.trendsportal.nl
Logologistiekbereikbaar
Logologistiekbereikbaar
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Aanpak
  • Slimme logistiek
  • MobiMarkt
  • Ervaringen
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Elektrische bestelwagen: nu met 10 of 12% subsidie
10 januari 2023

Elektrische bestelwagen: nu met 10 of 12% subsidie

Overstappen naar een elektrische bestelwagen is financieel gezien nu wel heel aantrekkelijk. Vraag een rijkssubsidie aan tot 12% van de verkoopprijs vóórdat je de auto koopt of leaset. En dankzij het belastingvoordeel MIA loopt het financieel voordeel nog verder op. Elektrisch rijden is niet alleen slim, maar ook noodzakelijk vanaf 1 januari 2025 als in Maastricht Zero Emissie Stadslogistiek ingaat. Twijfel je desondanks toch nog over de overstap naar een elektrisch wagenpark? Laat je gratis en op maat adviseren door onze logistiek makelaars.

De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) loopt van 10 januari tot en met 29 december 2023. In totaal is er in 2023 € 33 miljoen aan subsidiegeld beschikbaar. Let op: vraag eerst subsidie aan voordat je een definitieve koop- of leaseovereenkomst sluit. Bij operational lease kan je leasemaatschappij SEBA aanvragen.

Hoogte subsidie

De subsidie is er voor ondernemers en non-profitinstellingen.

  • Als middelgrote en grote ondernemer ontvang je met deze regeling 10% van de netto catalogusprijs bij een voertuigcategorie N1. Deze prijs is exclusief btw, inclusief bpm en opties die de fabrikant of importeur aanbracht voor het kenteken is afgegeven. Bij een voertuigcategorie N2 tot een maximum gewicht van 4.250 kilo ontvang je 10% van de verkoopprijs zonder btw.
  • Voor kleine ondernemingen en non-profitinstellingen is het subsidiepercentage 12%.

Voorwaarden SEBA

Om SEBA aan te vragen, moet je voldoen aan deze voorwaarden:

  • Je bent ondernemer of hebt een non-profitinstelling.
  • Je hebt nog geen definitieve koop- of financial leaseovereenkomst afgesloten op het moment dat je de subsidieaanvraag indient. Je vraagt dus eerst de SEBA aan met een nog niet-definitieve overeenkomst. Deze niet-definitieve overeenkomst moet een bepaling hebben waarin staat dat de overeenkomst op een latere datum pas definitief is. In de overeenkomst mag ook staan dat de koop of financial lease pas definitief wordt zodra er een positief besluit op de subsidieaanvraag is. Je kunt bijvoorbeeld in de overeenkomst opnemen: 'Order wordt definitief na toekenning aanvraag SEBA'.
  • De bedrijfsauto staat op moment van de subsidieaanvraag nog niet op jouw naam in het RDW-kentekenregister.
  • De bedrijfsauto is een nieuwe, volledig uitstootvrije bedrijfsauto die rijdt door een elektromotor.
  • De bedrijfsauto valt onder de voertuigclassificaties N1, of N2 tot een maximum gewicht van 4.250 kilo en heeft een grijs kenteken met een B of V als eerste letter.
  • De netto catalogusprijs van de bedrijfsauto in voertuigcategorie N1, of de verkoopprijs zonder btw van een bedrijfsauto in voertuigcategorie N2, is € 20.000 of hoger. De netto catalogusprijs is exclusief btw, inclusief bpm en opties aangebracht voor afgifte kenteken.

Alle voorwaarden en subsidie SEBA aanvragen

Extra financieel voordeel met MIA

Het is mogelijk om naast de SEBA-regeling de Milieu-investeringsaftrek (MIA) aan te vragen. Dit belastingvoordeel van het Rijk is er voor ondernemers die willen investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, zoals elektrische bestelwagens. Met de MIA profiteer je van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 45% van het investeringsbedrag. Die aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek.

Meer over MIA

Gratis advies op maat

Twijfel je of elektrische bedrijfswagens een slimme zet zijn voor jouw bedrijf? Onze logistiek makelaars adviseren je er graag over, gratis en op maat. Zij weten bijvoorbeeld welke modellen er beschikbaar zijn, wat de kosten zijn en aan welke laadinfrastructuur je moet denken. Onze logistiek makelaars hebben al vele bedrijven geadviseerd, ook jouw bedrijf helpen ze graag! Neem contact met ons op:

Mark Luikens

Logistiek Makelaar
+316 511 657 81
Stuur een e-mail

Miranda Volker

Logistiek Expert Modal Shift
+316 467 184 82
Stuur een e-mail
Meer info SEBA en subsidie aanvragen

Meer lezen? 

Aanvullende informatie over de aanschaf van een elektrische bestelwagen:

  • In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is een elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een bestelbus die op diesel rijdt. Bekijk het verschil in de Total Cost of Ownership tussen een diesel- en een elektrische bestelbus.
  • In Maastricht en bijna 30 andere Nederlandse steden gaat vanaf 1 januari 2025 Zero Emissie Stadslogistiek in. Bestelbussen die op een fossiele brandstof rijden zijn daar dan niet zomaar meer welkom; elektrische wel.
  • Overweeg je de stap te maken naar een elektrische bestelbus? Dit heeft diverse voordelen, maar ook gevolgen voor jouw bedrijf. Hoe ga je dit regelen? Wat kost dit? Hoe ga je zo’n elektrisch wagenpark opladen? In dit artikel nemen we je stap voor stap mee.
  • Wat komt er allemaal bij kijken als je elektrische bedrijfswagens op eigen terrein wilt opladen (het zogeheten depotladen)? De ‘Handreiking depotladen’ geeft antwoord op deze vraag en biedt praktische handvatten.

Voorbeeld TCO elektrische bestelwagen versus dieselvariant:

TCO Berekening
Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl Midden Limburg Bereikbaar www.middenlimburgbereikbaar.nl Trendsportal www.trendsportal.nl
Op de hoogte blijven?
Ontvang tips, effectieve logistieke aanpassingen en verhalen over duurzame en slimme logistiek.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Logistiek Bereikbaar
Ongeldige email
Logologistiekbereikbaar Wit

Samen met vele partners werken Limburgse gemeenten en bedrijven aan slimme en duurzame logistiek.

Wij zijn ook te vinden op:
Aanpak
  • Aanpak
  • Word ook logistiek partner
Slimme logistiek
  • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
  • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
  • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
  • Slimme bevoorrading binnenstad
  • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
Contact

Heb je een vraag?
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheid
  • Archief
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden