Elektrische bestelwagen: nu met 10 of 12% subsidie
Overstappen naar een elektrische bestelwagen is financieel gezien nu wel heel aantrekkelijk. Vraag een rijkssubsidie aan tot 12% van de verkoopprijs vóórdat je de auto koopt of leaset. En dankzij het belastingvoordeel MIA loopt het financieel voordeel nog verder op. Elektrisch rijden is niet alleen slim, maar ook noodzakelijk vanaf 1 januari 2025 als in Maastricht Zero Emissie Stadslogistiek ingaat. Twijfel je desondanks toch nog over de overstap naar een elektrisch wagenpark? Laat je gratis en op maat adviseren door onze logistiek makelaars.
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) loopt van 10 januari tot en met 29 december 2023. In totaal is er in 2023 € 33 miljoen aan subsidiegeld beschikbaar. Let op: vraag eerst subsidie aan voordat je een definitieve koop- of leaseovereenkomst sluit. Bij operational lease kan je leasemaatschappij SEBA aanvragen.
Hoogte subsidie
De subsidie is er voor ondernemers en non-profitinstellingen.
- Als middelgrote en grote ondernemer ontvang je met deze regeling 10% van de netto catalogusprijs bij een voertuigcategorie N1. Deze prijs is exclusief btw, inclusief bpm en opties die de fabrikant of importeur aanbracht voor het kenteken is afgegeven. Bij een voertuigcategorie N2 tot een maximum gewicht van 4.250 kilo ontvang je 10% van de verkoopprijs zonder btw.
- Voor kleine ondernemingen en non-profitinstellingen is het subsidiepercentage 12%.
Voorwaarden SEBA
Om SEBA aan te vragen, moet je voldoen aan deze voorwaarden:
- Je bent ondernemer of hebt een non-profitinstelling.
- Je hebt nog geen definitieve koop- of financial leaseovereenkomst afgesloten op het moment dat je de subsidieaanvraag indient. Je vraagt dus eerst de SEBA aan met een nog niet-definitieve overeenkomst. Deze niet-definitieve overeenkomst moet een bepaling hebben waarin staat dat de overeenkomst op een latere datum pas definitief is. In de overeenkomst mag ook staan dat de koop of financial lease pas definitief wordt zodra er een positief besluit op de subsidieaanvraag is. Je kunt bijvoorbeeld in de overeenkomst opnemen: 'Order wordt definitief na toekenning aanvraag SEBA'.
- De bedrijfsauto staat op moment van de subsidieaanvraag nog niet op jouw naam in het RDW-kentekenregister.
- De bedrijfsauto is een nieuwe, volledig uitstootvrije bedrijfsauto die rijdt door een elektromotor.
- De bedrijfsauto valt onder de voertuigclassificaties N1, of N2 tot een maximum gewicht van 4.250 kilo en heeft een grijs kenteken met een B of V als eerste letter.
- De netto catalogusprijs van de bedrijfsauto in voertuigcategorie N1, of de verkoopprijs zonder btw van een bedrijfsauto in voertuigcategorie N2, is € 20.000 of hoger. De netto catalogusprijs is exclusief btw, inclusief bpm en opties aangebracht voor afgifte kenteken.
Alle voorwaarden en subsidie SEBA aanvragen
Extra financieel voordeel met MIA
Het is mogelijk om naast de SEBA-regeling de Milieu-investeringsaftrek (MIA) aan te vragen. Dit belastingvoordeel van het Rijk is er voor ondernemers die willen investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, zoals elektrische bestelwagens. Met de MIA profiteer je van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 45% van het investeringsbedrag. Die aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek.
Gratis advies op maat
Twijfel je of elektrische bedrijfswagens een slimme zet zijn voor jouw bedrijf? Onze logistiek makelaars adviseren je er graag over, gratis en op maat. Zij weten bijvoorbeeld welke modellen er beschikbaar zijn, wat de kosten zijn en aan welke laadinfrastructuur je moet denken. Onze logistiek makelaars hebben al vele bedrijven geadviseerd, ook jouw bedrijf helpen ze graag! Neem contact met ons op:
Meer lezen?
Aanvullende informatie over de aanschaf van een elektrische bestelwagen:
- In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is een elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een bestelbus die op diesel rijdt. Bekijk het verschil in de Total Cost of Ownership tussen een diesel- en een elektrische bestelbus.
- In Maastricht en bijna 30 andere Nederlandse steden gaat vanaf 1 januari 2025 Zero Emissie Stadslogistiek in. Bestelbussen die op een fossiele brandstof rijden zijn daar dan niet zomaar meer welkom; elektrische wel.
- Overweeg je de stap te maken naar een elektrische bestelbus? Dit heeft diverse voordelen, maar ook gevolgen voor jouw bedrijf. Hoe ga je dit regelen? Wat kost dit? Hoe ga je zo’n elektrisch wagenpark opladen? In dit artikel nemen we je stap voor stap mee.
- Wat komt er allemaal bij kijken als je elektrische bedrijfswagens op eigen terrein wilt opladen (het zogeheten depotladen)? De ‘Handreiking depotladen’ geeft antwoord op deze vraag en biedt praktische handvatten.
Voorbeeld TCO elektrische bestelwagen versus dieselvariant:
