‘Bij afstanden boven de 100 kilometer is binnenvaart sowieso al de goedkoopste modaliteit’
Vervoeren per schip in plaats van per vrachtwagen? “Op de afstand Limburg-Rotterdam is dat goedkoper. Ook is het makkelijker plannen wat betreft laden en lossen. Bovendien heb je geen last meer van beperkte transportcapaciteit door personeelstekorten onder truckchauffeurs”, zegt Miranda Volker, logistiek makelaar bij Zuid-Limburg Bereikbaar.
Sinds januari 2023 kunnen bedrijven een subsidie aanvragen als zij voortaan structureel per schip vervoeren in plaats van over de weg. De subsidie bedraagt 20 euro per container. Is dit voldoende om de extra handelingskosten te dekken? Nieuwsblad Transport legde deze vraag voor aan Miranda Volker, logistiek makelaar bij Zuid-Limburg Bereikbaar.
Direct financieel voordeel
Miranda: “De binnenvaart wint het qua kosten voor de verlader sowieso van het wegvervoer. Tenminste, als je kijkt naar ladingen die over een grote afstand vervoerd moeten worden. Dan heb ik het over meer dan 100 kilometer, bijvoorbeeld vanuit Rotterdam naar Limburg, Noord-Nederland of Duitsland. Subsidie zou dan niet de trigger moeten zijn, omdat de vaart al goedkoper is dan wegvervoer. We moeten er vaak aan trekken bij verladers om de binnenvaart in te zetten en een opzet maken om te laten zien hoe de kosten zijn opgebouwd. Deze subsidie kon direct rekenen op een aantal inschrijvingen. Blijkbaar is dit directe financiële voordeel toch heel aantrekkelijk om binnenvaart te gaan inzetten.”
Andere manier organiseren
“Verladers laten binnenvaart vaak links liggen omdat ze het transport dan zelf op een andere manier moeten gaan organiseren. Wie inkoopt per container, heeft vaak geen invloed op de transportkeuzes. Stel je koopt in bij een leverancier in Azië. Die werkt samen met een expediteur of rederij en die verzorgen weer de wijze van transport tot aan jouw deur. Als je dan de binnenvaart wilt inzetten, met of zonder subsidie, moet je het inkoopproces zo regelen dat je het vervoer vanuit de zeehaven naar jouw locatie zelf bepaalt. Meer regelwerk, maar onder de streep een kostenbesparing en een vermindering van de CO2-uitstoot.”
Makkelijker plannen
“Als een container minder dan 100 kilometer moet reizen vanuit Rotterdam, kan het ook voordeliger zijn om andere modaliteiten in te zetten. Voor die trajecten kan 20 euro subsidie wel een goede trigger zijn. Toch zijn er veel containerlijndiensten op korte trajecten. Dat is niet voor niets. Bovendien heb je als verlader niet alleen voordelen op basis van de kosten. Met het gebruiken van inlandterminals is het makkelijker plannen wat betreft laden en lossen en je kunt een inlandterminal ook gebruiken om tijdelijk je containers te laten staan. Dat is voordeliger dan ze in de Rotterdamse haven laten staan. Ook heb je geen last meer van beperkte transportcapaciteit door personeelstekorten onder truckchauffeurs. Dat is iets waar je pas achter komt wanneer je gebruik maakt van deze mogelijkheden.”
Ook voor bulk
“Vergeet niet dat deze subsidie er ook is voor wie bulk vervoert per schip. In die sector kan de subsidie goed bijdragen aan de opstart in de op- en overslag. De volumes in bulk zijn vaak groter dan die in de containervaart. Honderdduizend ton is al snel vierduizend vrachtwagenladingen en dus achtduizend ritten. De subsidie biedt dan een goede opstart om investeringen op je terrein te doen om de lading anders te gaan vervoeren.”
Gratis advies op maat
Ben je benieuwd of vervoer per binnenvaartschip ook voor jouw bedrijf een slimme keuze is? Onze logistiek makelaar Miranda adviseert je er graag over. Zo maakt ze bijvoorbeeld graag een kosten-batenanalyse voor jouw bedrijf. Ook weet ze hoe je de overstap naar de binnenvaart organiseert. Miranda's advies is gratis en op maat. Neem contact op: