Ga direct naar het artikel
  • Home
  • Aanpak
    • Aanpak
    • Word ook logistiek partner
  • Slimme logistiek
    • Slimme logistiek
    • Logistiek Café
    • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
    • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
    • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
    • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Slimme bevoorrading binnenstad
      • Stop & Drop plaatsen
      • De e-cargobike
      • Laden en lossen in Maastricht
    • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
    • CO₂-Prestatieladder
    • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
    • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Elektrische bestelwagens: duurzaam en voordelig
      • Deze elektrische bestelwagens zijn er
      • Aankoop en laden van een elektrisch wagenpark; zo zit dat
      • Elektrische bestelwagen: nu met 10 of 12% subsidie
      • Handige (kosten)tools voor elektrisch rijden
      • Elektrische bestelbus vaak goedkoper dan een diesel
      • Elektrische bestelauto’s opladen met zonnepanelen? Het kan!
      • Elektrische cargobike: soms een goed alternatief voor de bestelauto
    • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Duurzamer rijden met vrachtwagens
      • Deze elektrische trucks zijn er
      • Subsidie e-truck: vanaf 4 april 2023
      • Opladen elektrische vrachtwagens
      • Zo voorkom je dat je met een deels lege vrachtwagen rijdt
      • Maak slim gebruik van goederenhubs
      • CO₂ en geld besparen met zonnepanelen op je vrachtwagen
      • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
      • Rijden op waterstof
  • MobiMarkt
    • MobiMarkt
    • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Slimme en schone logistieke oplossingen
      • Fietskoeriers | Vleugels Fietskoeriers
      • Service op Locatie | Band op Spanning
      • Slimme Bandenpomp | Band op Spanning
    • Voertuigen en laadinfra
      • Voertuigen en laadinfra
      • E-cargobike | ZOEM
      • E-cargobike proberen | XYZ Cargo
      • Elektrische bestelwagens | Charles Feijts Bedrijfswagens
      • Elektrische Carver Cargo | Carver
      • EV & Laadinfra Scan
      • 100% elektrische XBUS | eMobility Limburg
      • Installatiewerk | Opcharge
      • Installatiewerk en laadpunten | Orange Charging
      • Laadpassen | Green Caravan
      • Laadpunten | Qcharge Eleqtron
      • Laadpunten | Van Kessel
      • Laadoplossingen en oplaadpunten | Heijmans eMobility
      • Laadoplossingen op zonne-energie | ENERparking
    • Meer opties tot verduurzaming
      • Meer opties tot verduurzaming
      • HVO hernieuwbare diesel | Van Kessel
  • Ervaringen
  • Over ons
    • Over ons
    • Team Logistiek
    • Blijf op de hoogte
    • Toegankelijkheidsverklaring
    • Privacystatement
  • Contact
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • English
Home Menu
Voor meer informatie
kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl
Maak de beweging www.maakdebeweging.nl
Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Logologistiekbereikbaar
Logologistiekbereikbaar
  • Kijk ook op
  • NL
    English
  • Agenda
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • Home
  • Aanpak
  • Slimme logistiek
  • MobiMarkt
  • Ervaringen
  • Over ons
  • Contact
  1. Home
  2. Nieuws
  3. ‘Bij afstanden boven de 100 kilometer is binnenvaart sowieso al de goedkoopste modaliteit’
7 maart 2023

‘Bij afstanden boven de 100 kilometer is binnenvaart sowieso al de goedkoopste modaliteit’

Vervoeren per schip in plaats van per vrachtwagen? “Op de afstand Limburg-Rotterdam is dat goedkoper. Ook is het makkelijker plannen wat betreft laden en lossen. Bovendien heb je geen last meer van beperkte transportcapaciteit door personeelstekorten onder truckchauffeurs”, zegt Miranda Volker, logistiek makelaar bij Zuid-Limburg Bereikbaar.

Sinds januari 2023 kunnen bedrijven een subsidie aanvragen als zij voortaan structureel per schip vervoeren in plaats van over de weg. De subsidie bedraagt 20 euro per container. Is dit voldoende om de extra handelingskosten te dekken? Nieuwsblad Transport legde deze vraag voor aan Miranda Volker, logistiek makelaar bij Zuid-Limburg Bereikbaar.

Direct financieel voordeel

Miranda: “De binnenvaart wint het qua kosten voor de verlader sowieso van het wegvervoer. Tenminste, als je kijkt naar ladingen die over een grote afstand vervoerd moeten worden. Dan heb ik het over meer dan 100 kilometer, bijvoorbeeld vanuit Rotterdam naar Limburg, Noord-Nederland of Duitsland. Subsidie zou dan niet de trigger moeten zijn, omdat de vaart al goedkoper is dan wegvervoer. We moeten er vaak aan trekken bij verladers om de binnenvaart in te zetten en een opzet maken om te laten zien hoe de kosten zijn opgebouwd. Deze subsidie kon direct rekenen op een aantal inschrijvingen. Blijkbaar is dit directe financiële voordeel toch heel aantrekkelijk om binnenvaart te gaan inzetten.”

Andere manier organiseren

“Verladers laten binnenvaart vaak links liggen omdat ze het transport dan zelf op een andere manier moeten gaan organiseren. Wie inkoopt per container, heeft vaak geen invloed op de transportkeuzes. Stel je koopt in bij een leverancier in Azië. Die werkt samen met een expediteur of rederij en die verzorgen weer de wijze van transport tot aan jouw deur. Als je dan de binnenvaart wilt inzetten, met of zonder subsidie, moet je het inkoopproces zo regelen dat je het vervoer vanuit de zeehaven naar jouw locatie zelf bepaalt. Meer regelwerk, maar onder de streep een kostenbesparing en een vermindering van de CO2-uitstoot.”

Makkelijker plannen

“Als een container minder dan 100 kilometer moet reizen vanuit Rotterdam, kan het ook voordeliger zijn om andere modaliteiten in te zetten. Voor die trajecten kan 20 euro subsidie wel een goede trigger zijn. Toch zijn er veel containerlijndiensten op korte trajecten. Dat is niet voor niets. Bovendien heb je als verlader niet alleen voordelen op basis van de kosten. Met het gebruiken van inlandterminals is het makkelijker plannen wat betreft laden en lossen en je kunt een inlandterminal ook gebruiken om tijdelijk je containers te laten staan. Dat is voordeliger dan ze in de Rotterdamse haven laten staan. Ook heb je geen last meer van beperkte transportcapaciteit door personeelstekorten onder truckchauffeurs. Dat is iets waar je pas achter komt wanneer je gebruik maakt van deze mogelijkheden.”

Ook voor bulk

“Vergeet niet dat deze subsidie er ook is voor wie bulk vervoert per schip. In die sector kan de subsidie goed bijdragen aan de opstart in de op- en overslag. De volumes in bulk zijn vaak groter dan die in de containervaart. Honderdduizend ton is al snel vierduizend vrachtwagenladingen en dus achtduizend ritten. De subsidie biedt dan een goede opstart om investeringen op je terrein te doen om de lading anders te gaan vervoeren.” 

Gratis advies op maat

Ben je benieuwd of vervoer per binnenvaartschip ook voor jouw bedrijf een slimme keuze is? Onze logistiek makelaar Miranda adviseert je er graag over. Zo maakt ze bijvoorbeeld graag een kosten-batenanalyse voor jouw bedrijf. Ook weet ze hoe je de overstap naar de binnenvaart organiseert. Miranda's advies is gratis en op maat. Neem contact op:

Miranda Volker

Logistiek Expert Modal Shift
+316 467 184 82
Stuur een e-mail
Interview Miranda

Klik hier voor de vergroting van bovenstaand interview uit Nieuwsblad Transport.

Deel deze pagina:
Facebook
Twitter
WhatsApp
E-mail
LinkedIn
Ben je goed geholpen?
Bedankt voor je feedback.
Er is een fout opgetreden.
Voor meer informatie kijk ook eens op:
Zuid-Limburg Bereikbaar www.zuidlimburgbereikbaar.nl Maak de beweging www.maakdebeweging.nl Maastricht Bereikbaar www.maastrichtbereikbaar.nl
Op de hoogte blijven?
Ontvang tips, effectieve logistieke aanpassingen en verhalen over duurzame en slimme logistiek.
Meld je aan voor de nieuwsbrief Logistiek Bereikbaar
Ongeldige email
Logologistiekbereikbaar Wit

Samen met vele partners werkt Zuid-Limburg Bereikbaar aan bereikbaarheid en duurzame mobiliteit voor een gezond woon-, werk- en leefklimaat in de regio. 

Wij zijn ook te vinden op:
Zlb Poweredby
Aanpak
  • Aanpak
  • Word ook logistiek partner
Slimme logistiek
  • Logistiek Café
  • Vervoer over water: kosteneffectief én minder CO2-uitstoot
  • Zero Emissie Stadslogistiek Maastricht
  • Efficiënt bestel- en goederenverkeer
  • Slimme bevoorrading binnenstad
  • Transport verduurzamen? Diverse subsidies!
  • CO₂-prestatieladder
  • Rijden op waterstof
  • Biobrandstof, iets voor jouw bedrijf?
  • MobiMarkt voor logistieke bedrijven
  • Deze elektrische trucks zijn er
MobiMarkt
  • MobiMarkt
Contact

Heb je een vraag?
Bekijk de
veelgestelde vragen en antwoorden.
Of neem contact met ons op.

Adresgegevens:

Zuid-Limburg Bereikbaar
Postbus 1992
6201 BZ Maastricht

  • Privacystatement
  • Toegankelijkheidsverklaring
© 2023 Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar - Alle rechten voorbehouden

Programmabureau Zuid-Limburg Bereikbaar is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Limburg en alle zestien Zuid-Limburgse gemeenten.