Laudy over slimme logistiek
"Bereid tijdens de spits je klus voor op onze servicelocatie en vertrek later"
Laudy is een kerngezond, Limburgs bouwbedrijf. In de afgelopen twee jaar zijn werkprocessen geharmoniseerd en zijn nieuwe ict-systemen geïmplementeerd. Maastricht Bereikbaar sloot bij dit traject aan om mee te denken, ervaringen te delen en te bekijken waar de logistiek nog efficiënter kon.
Het bedrijf bestaat ruim 165 jaar en is gespecialiseerd in het ontwikkelen, bouwen, onderhouden en restaureren van hoogwaardig vastgoed. Laudy gelooft dat gezond kunnen blijven wonen en werken essentieel is voor de kwaliteit van het leven en daarmee de basis legt voor de toekomst van Limburg. Met innovatieve diensten en producten wil het bedrijf bijdragen aan de best mogelijke condities voor mens, milieu en maatschappij.
Minder ritten
In totaal beschikt Laudy over 23 bedrijfsbussen. Daarvan maken de servicebussen veruit de meeste kilometers. Zij rijden vooral in Midden en Zuid-Limburg om onderhoudswerkzaamheden te doen bij diverse vaste opdrachtgevers, waaraan Laudy als bouwkundig partner is verbonden. Om tijd en kilometers te besparen, beschikken de betrokken servicemonteurs over tablets voor de ontvangst en verwerking van de opdrachtbonnen. “Minder ritten en minder uren op de weg, bespaart niet alleen tijd, maar is ook goed voor het milieu. Dat past bij ons beleid, waarin maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en innovatie een belangrijke rol spelen”, vertelt adjunct-directeur Rob Salden.
Minder tussenstops
“Monteurs haalden eerst op kantoor een papieren werkbon op, die ze na een klus ook weer in moesten leveren. Dat was uiteraard niet de meest efficiënte manier. De werkbonnen zijn nu digitaal en altijd beschikbaar via de tablet. Papieren ophalen en inleveren is niet meer nodig en dat bespaart een hoop tussenstops.”
Niet alles kan gepland
“Alles is een stuk overzichtelijker geworden”, vertelt facilitair manager Jan Muyres. “Dankzij de tablets is het makkelijker om logische werkvolgordes in te plannen. Maar het is onmogelijk om alle verplaatsingen te plannen. Dat kan namelijk alleen bij de onderhoudswerkzaamheden die op voorhand vaststaan. Natuurlijk gebeuren er ook nog altijd onverwachte dingen, waar we in belang van onze klanten ad-hoc op inspringen.”
Afspraken met klanten
Laudy heeft met Maastricht Bereikbaar ook gekeken naar het aanpassen van de werktijden van de monteurs, om daarmee verplaatsingen in de spits te mijden. Dat bleek in de praktijk lastig te organiseren, omdat monteurs in veel gevallen gebonden zijn aan de reguliere werktijden van onze klanten. “Gelukkig besparen we met logisch nadenken ook al heel veel spitsritten. Iedereen weet dat je tussen 8 en half 9 beter niet naar Maastricht kan rijden. Plan een andere route of bereid je klus alvast voor op onze servicelocatie en vertrek later.”
Afspraken met leveranciers
Een andere maatregel waardoor monteurs minder vaak in de auto stappen, is het maken van afspraken met vaste leveranciers en onze opdrachtgevers. Rob: “Monteurs reden met grote regelmaat langs de groothandel als ze voor een klus iets nodig hadden. Dat is nu veel minder het geval, omdat werkzaamheden betere vooruit gepland en gebundeld kunnen worden. Met opdrachtgevers maken we afspraken over clustering van werkzaamheden en aan leveranciers hebben we gevraagd om meerdere leveringen te combineren. Ook hiervoor geldt: meer structuur, minder ritten.”