ga direct naar het artikel
2 oktober 2018

Gido Boere over de e-cargo bike

"Sneller, geen parkeerproblemen en ongemerkt een betere conditie."

Samen met 9 andere collega’s staat Gido Boere aan de lat voor het uitvoeren van alle technische klussen en het huismeersterschap bij de 10 locaties van de Universiteit Maastricht in de binnenstad. “Nu de studenten weer terug zijn van vakantie schieten we weer volop in actie. En dat doen we de komende twee weken met de elektrische bakfiets van Maastricht Bereikbaar. We zijn sneller, hebben geen parkeerproblemen en werken ongemerkt aan onze conditie.”

Goed gastheerschap

“Een nieuwe lamp indraaien, een kapotte stoeptegel vervangen of een toilet repareren die niet meer goed doorspoelt. Wij zorgen dat het weer werkt of opgelost wordt. Ook vervoeren we regelmatig spullen tussen de locaties. Bij een interne verhuizing of bij het bezorgen van broodjes bijvoorbeeld. Nu rijden we met een dieselbusje rond tussen de panden. De komende 2 weken doen we dat met de e-cargobike. Hij fietst heerlijk soepel en licht, ziet er hip uit én past ook bij onze ambities op het gebied van goed gastheerschap. We zijn sneller en kunnen korter op de bal spelen naar onze gebruikers toe. Omrijden, omdat een straat eenrichting is, hoeft niet meer. Met de fiets ben je in de binnenstad simpelweg sneller van A naar B.”

Op maat maken

Wel kleven er voor Gido en zijn collega’s wat nadelen aan de e-cargobike: “Wij vinden hem nogal groot en daardoor wat lastig om mee te manoeuvreren in de smalle straatjes van de binnenstad van Maastricht. Ons lijkt een bakfiets met aan de zijkant twee wielen handiger. Ook voldoet de bak op de fiets nu niet helemaal aan onze wensen, maar die kunnen we natuurlijk helemaal op maat laten maken. Met een klep die aan de zijkant opengaat en een legplank in de bak voor los gereedschap bijvoorbeeld.”

Diesel eruit!

“Rondfietsen met de e-cargobike heeft onze ogen geopend. We weten nu wat er mogelijk is op het gebied van alternatief vervoer in de binnenstad. De dieselwagen gaat er sowieso uit. De mogelijkheden zijn legio. Onze collega’s van de technische dienst in Randwyck rijden bijvoorbeeld rond in een elektrotruck, de Melex Cargo, die maximaal 40 km/uur rijdt. Voor ons weer minder handig, want met zo’n mini-truck kunnen we nog geen eenrichtingsweg inrijden en blijft parkeren ook lastig.”