Elektrische vrachtwagen voor Meulenberg Transport
"We geven als ‘oud’ bedrijf graag het goede voorbeeld"
Rijden met elektrisch zwaar vrachtverkeer is technisch mogelijk. De voertuigen zitten nog in een experimentele fase, maar de vooruitgang is veelbelovend. Meulenberg Transport in Urmond krijgt in juli als tweede bedrijf in de Euregio via het electric Green Last Mile (eGLM) partnerschap de beschikking over een elektrische vrachtwagen. Een mooie ontwikkeling die gaat leiden tot een aanzienlijke reductie van CO2.
Bij Meulenberg Transport gaan veel ritten van de thuisbasis (Urmond) naar Sappi, Chemelot, de haven in Stein en de haven in Genk. Minder lange afstanden over de weg, waarvoor elektrisch vrachtverkeer goed kan worden ingezet.
Milieubewust
Meulenberg Transport, familiebedrijf sinds 1921, beschikt over een wagenpark van veertig trucks en heeft toegang tot een haven en een railterminal. Het bedrijf wil maatschappelijk verantwoord en milieubewust ondernemen en levert daar al verschillende inspanningen voor. Zoals het zo veel mogelijk inschakelen van het spoor en de binnenvaart (bulk- en zeecontainers) en het scherp letten op zo weinig mogelijk ‘lege’ kilometers. “Het is de kunst om altijd een passende retourvracht te vinden”, vertelt directeur Wil Meulenberg. “Maar hoe optimaal we het vrachtverkeer ook inzetten, dat blijft relatief slecht voor het milieu. Zelfs de schoonste truck rijdt 1 op 3.”
Electric Green Last Mile partnerschap
Logistiek makelaar Mark Luikens van Maastricht Bereikbaar kwam met de tip om via Stichting Limburg Elektrisch mee te doen aan electric Green Last Mile (eGLM). Het Europese project richt zich op zware distributie in de regio van de logistieke hotspots Venlo en Duisburg en wil een belangrijke stap zetten in het verduurzamen van de transportsector. De 100% elektrische trucks (in totaal komen er 7) met bijbehorende snelladers minimaliseren CO2-uitstoot, vervuiling door fijnstof en lawaai. Het Duitse transportbedrijf Köppen is het eerste deelnemende bedrijf dat in mei de beschikking krijgt over een elektrische truck. Meulenberg krijgt in juli de tweede naar elektrisch omgebouwde 44-tons vrachtwagen.
Het goede voorbeeld
“Waarom we meedoen?”, lacht Wil. “Ik denk omdat we als ‘oud’ bedrijf het goede voorbeeld willen geven. De hele procedure kost tijd en gedoe en neemt risico met zich mee. Elektrisch vrachtverkeer is nog geen beproefde transportmethode, dus we zijn een soort proefkonijn. Daar zijn we ons van bewust en toch doen we mee. Hopelijk volgen andere bedrijven ons voorbeeld.”
Slim laadplekken inrichten
De elektrische vrachtwagen is geschikt voor zo’n 50.000 km per jaar en rijdt gemiddeld 150 kilometer op een volle accu. “Wij zijn van plan zo’n 40.000 kilometer per jaar af te tikken”, vertelt Wil. “We gaan voorlopig met gewone laders aan de slag, want snelladers zijn een erg grote investering. Momenteel zijn we in overleg met de bedrijven waar we laden en lossen bezig voor het inrichten van laadplekken. Als eerste is het de bedoeling dat we bij Sappi aan de stroom kunnen hangen, terwijl we de containers voor de binnenvaart laden. Als dat niet gaat, moeten we uitwijken naar andere laadplekken in de buurt. Het zal in juli nog niet optimaal zijn en het wordt behelpen in het begin, maar als alle partijen een beetje meewerken, komt het helemaal goed. Wij zijn klaar voor de toekomst.”
FIER Automotive, Provincie Limburg en LIOF verleenden steun aan het project.